Met de Ring van de Draak hebben we onlangs op Mission Start onze tiende good practice van gamification in de klas gepresenteerd. Tijd om even terug te kijken. Wat zeggen deze voorbeelden over het bestaansrecht van gamification?
Welke good practices zijn er geblogd?
De volgende goede voorbeelden van gamification in de klas zijn op Mission Start gedeeld:
Een hele korte, ‘meervoudige case studie’
Elke good practice kun je zien als een hele korte case met een specifieke context (en doelgroep). Alle good practices samen vormen een beperkt uitgewerkte meervoudige case studie, waaruit je overeenkomsten en verschillen kunt halen.
Waarom deze voorbeelden delen?
Het doel van het delen van good practices is ten eerste om docenten te inspireren. Hoe meer (diverse) cases over gamification we verzamelen, hoe meer de bewijslast groeit. We willen namelijk het bestaansrecht van gamification aantonen, zodat meer scholen ermee aan de slag gaan. Dat is ook een reden waarom we good practices laten zien.
Wat hebben we in het afgelopen anderhalf jaar gezien?
Een aantal conclusies op basis van de afgelopen tien good practices die op Mission Start zijn gepost:
Hoe nu verder?
Om verder te komen in ons streven om het bestaansrecht van gamification aan te tonen, is het belangrijk dat volgende good practices standaard vergezeld worden van praktijkonderzoek.
Onderscheidend vermogen
Dat motivatie van leerlingen en studenten gestimuleerd kan worden door bepaalde game elementen hebben we inmiddels aangetoond. De vraag is echter of een gegamificeerde aanpak in de klas zich duidelijk (in positieve zin) kan onderscheiden van een niet-gegamificeerde didactische aanpak als het gaat om groei in motivatie (en uiteindelijk ook in leerresultaten).
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn er een aantal extra aandachtspunten:
Een eventueel kleine steekproefgrootte hoeft niet per se een probleem te zijn. In het geval van een meervoudige case studie kun je resultaten van (kleine) cases stapelen, zodat er een grotere bewijslast ontstaat.
Tot slot: good en best practices
Mission Start is en blijft de plek blijven waar we goede voorbeelden laten zien. Maar we hebben ook voorbeelden nodig met stevig onderzoek eronder. Daarom gaan we een verschil maken tussen good en best practices. De laatst genoemde categorie is dan voor spelconcepten die zijn onderzocht met de bovengenoemde, toegepaste aandachtspunten.
Heb je naar aanleiding van mijn conclusies en richtlijnen nog vragen of opmerkingen? Laat je horen dan!
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.