Welkom bij ons Planet Coaster Event

Een video game in de klas!

Heb jij zin in de rit van je leven?

Prachtige kans

Wie wil er nou niet een eigen pretpark ontwerpen? Jongeren houden van attractieparken. Hier spelen we op in.

Vakoverstijgend

Het thema 'Attractieparken' biedt als kapstok haakjes voor elk vak om mee te doen in een vakoverstijgend project op school.

Lesideeën

In deze hub geven we een aanzet tot concrete ideeën voor verschillende vakken, zodat je ziet dat elke collega er iets aan heeft.

Tips en antwoorden

Er is een FAQ sectie met antwoorden op praktische vragen die je onderaan deze pagina kunt stellen.

Realiseer een vakoverstijgend project in PO en VO.

Speldoel: Wie bouwt de spannendste achtbaan of het beste pretpark?

Enkele korte ideeën...

om lessen uit verschillende vakgebieden te koppelen aan het speldoel van het project.

Natuurkunde

1G-krachten
Uitdaging: Wat zijn G-krachten, hoe werken ze en hoe kun je een ritje in de achtbaan comfortabel houden?

Biologie

1Menselijk lichaam
Uitdaging: Welke invloed hebben de verschillende G-krachten op het menselijk lichaam, in hoeverre kun je aan deze krachten worden blootgesteld zonder beschadiging? Welke ontwerptips voor een achtbaanritje kun je meenemen?

Techniek

1Constructies
Uitdaging: Welke verschillende soorten achtbanen zijn er? Van welke soorten constructies maken ze gebruik (om niet in elkaar te storten en de wagentjes op de baan te houden)? Welke principes zitten hier achter? Hoe kun je een realistische achtbaan maken?

Economie

1Winst, omzet en verlies
Uitdaging: Hoeveel bezoekers moet een pretpark als de Efteling of Walibi Holland per jaar aantrekken om winst te draaien? Doe onderzoek voor een realistische schatting.

Nederlands

1Promotionele tekst
Uitdaging: Hoe kun je een promotionele tekst schrijven waarin je jouw zojuist geopende pretpark in een magazine voor ouders kunt aanbevelen?

Engels, Frans en Duits

1Promotionele tekst
Uitdaging: Trek in een flyer de aandacht van vakantie vierende jonge buitenlanders op campings in Nederland voor jouw attractiepark.

Beeldende vorming / CKV

1Digitaal ontwerp
Uitdaging: Ontwerp een digitaal logo en bijbehorende huisstijl voor jouw pretpark.

Muziek

1Thema en sfeer
Uitdaging: Zoek een passend muzieknummer die sfeer creëert bij de snelste, wildste en vreselijkste achtbaan in jouw pretpark.

Test Planet Coaster mee!

Ontdek in maart 2016 meer features

Early Bird Pass

Stel je vragen en opmerkingen hieronder! :)

Hi, dit speciale event heb ik opgezet als Rollercoaster Tycoon fan van het eerste uur. Ik geloof in de kracht van games en denk dat deze game een positieve prikkel kan zijn voor leerkrachten en docenten om meer met (video) games te gaan doen in de klas. Mission Start en ik staan onafhankelijk tegenover de makers van Planet Coaster. Wij volgen deze game op de voet.

Sem van Geffen, community manager

Praktische haken en ogen. Oplossingen.

Achtbanen en attracties

1Hoe kun je achtbanen ontwerpen?
Met een ingame editor die je met je muis kunt bedienen.
2Hoeveel attracties zitten er in het spel?
Verschillende soorten achtbanen en allerlei attracties die je in een pretpark kunt verwachten.

Features

1Komt er een scenario editor?
Dat is op dit moment nog niet duidelijk. Je kunt in elk geval WEL save games importeren. Dus het is mogelijk om eerst zelf een park te ontwerpen en dit als scenario voor te schotelen aan andere spelers.
2Is er Steam support?
Ja, Planet Coaster is via Steam te spelen (vanaf 23 augustus a.s.).

Didactische inzet

1Moet er in elke les gespeeld worden?
Nee, zeker niet! Alleen in de lessen waar het nuttig is om leerlingen achtbanen te laten ontwerpen. Bijvoorbeeld om G-krachten te testen (Natuurkunde, Techniek). Complete pretparken laat je leerlingen als huiswerk bouwen, bijvoorbeeld voor om te onderzoeken hoe een park winstgevend kan worden (Economie).
2Wat voor producten leveren leerlingen op?
Denk aan korte onderzoekjes en (hoofdstukken uit) een werkstuk, maar ook losse opdrachten zoals het schrijven van een tekst of flyer. Misschien kun je leerlingen een wiki laten maken, waarin de antwoorden komen te staan op vragen vanuit alle vakken.
3Hoe kun je een 'live' leaderboard opzetten?
Houd met bijvoorbeeld Google Sheets een klassement bij. Deze sheet kun je inbedden op je schoolsite of in een blog, zoals WordPress of Tumblr.
4Wat te doen als leerlingen geen (goede) PC hebben?
Inventariseer altijd vooraf welke leerlingen een PC (of laptop) hebben waar Planet Coaster op kan draaien, in tenminste medium kwaliteit. Stel als mentor / groepsleerkracht zelf tweetallen samen, waarin leerlingen na schooltijd de game kunnen spelen.

Vakoverstijgend

1Kunnen we er een 'wedstrijd' aan verbinden?
Ja, dat is mogelijk. Met opdrachten in dit project (bij verschillende vakken) zou je leerlingen (individueel, in tweetallen of groepjes of klas tegen klas) punten kunnen laten verdienen, die worden bijgehouden op een of meerdere leaderboards. Zo krijgt dit project een extra dimensie.
2Wat is een leuke start van dit project?
Een gezamenlijke start (met alle klassen die meedoen)! Laat de trailer zien en vertel hoe het project in elkaar zit: welke vakken meedoen, hoe je punten kunt verdienen en wanneer de winnaars bekend worden gemaakt.
3Hoe krijg ik andere collega's enthousiast?
Pols van te voren het sentiment in het team. Probeer te achterhalen wie enthousiast of skeptisch is en waarom. Bereid een korte presentatie voor. Laat de trailer van Planet Coaster zien. Leg uit wat de kracht van games is en dat hier meerdere vakken tegelijk van kunnen profiteren, als er een vakoverstijgend project wordt opgezet rondom deze game. Bespreek kort voor elk vaksectie enkele lesideeën. Laat je collega's vooral vragen stellen.
4Wat zijn de vereisten voor een goed vakoverstijgend project?
Minimaal twee kartrekkers (doe het niet alleen!). Draagvlak in het team voor dit project. Een uitgewerkt ontwerp voor een vakoverstijgende lessenreeks. Een duidelijke start- en einddatum. Duidelijkheid over welke klassen / leerjaren meedoen! Duidelijkheid over en planning van in welke lessen Planet Coaster wordt gespeeld. Onderlinge afstemming welke collega welke aspecten van het thema Achtbanen in zijn/haar lessenreeks behandelt.

Systeemvereisten

1Wat zijn de minimale systeemvereisten?
Processor: Intel Core i5 -2300, AMD FX-4300 of hoger
Grafische kaart: Nvidia GTX 560 / ATI Radeon 7850 met 2GB Graphics geheugen
Geheugen: 8 GB RAM
OS: Win 7 64bit
2Kan deze game op mijn PC draaien?
Via Can You RUN It kom je er achter.

Kosten

1Hoeveel kost een exemplaar?
Afhankelijk van welke versie je wilt aanschaffen, vind je hier informatie.
2Is er een educatieve licentie?
Nee, voor zo ver bekend.