logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Kinderen leren over ondernemerschap met Profit!

Gepubliceerd door Sem op 21 februari 2016

Nog niet zo heel vaak komt het voor dat een leerkracht een eigen (fysiek) spelconcept bedenkt, dit spel via crowdfunding weet te financieren en vervolgens niet alleen zijn eigen klas, maar het gehele onderwijs er van laat profiteren. Thomas Meddens is verbonden aan de Internationale School Hilversum ‘Alberdingk Thijm’. Hij laat zijn klas kennismaken met ondernemerschap en doet dit spelenderwijs. Zijn fysieke spelconcept Profit! speelt hierin een belangrijke rol.

In de les – Engels is de voertaal op deze school – staat het thema ‘Stores’ centraal. Thomas laat zijn groep 5/6 eerst nadenken over wat dit woord betekent: ’think, pair, share’. De leerlingen zitten in groepjes en schrijven een definitie op. Daarna wisselen ze met elkaar deze definities uit. Vervolgens wordt het kaartspel Profit! erbij gepakt. De klas weet inmiddels hoe het spel werkt.

In Profit! probeer je verschillende winkels te upgraden en daarbij de tegenstander lekker dwars te zitten met ‘sabotagekaarten’. Zo kun je een filekaart geven aan een tegenstander, waardoor zijn winkels onbereikbaar worden voor klanten. Gelukkig zijn er ook speciale kaarten die dit soort vervelende kaarten neutraliseren. Het spel wordt in groepjes van vier of vijf leerlingen gespeeld. Bij Profit! horen ook opdrachtkaarten. Na een spelronde kiest de winnaar een kaart, waar vragen op staan rondom een bepaald begrip. Dit begrip, bijvoorbeeld ‘flagshipstore’ of ‘going viral’, wordt dan door het groepje kinderen verder onderzocht. Hierbij mogen ze gebruik maken van bijvoorbeeld een zoekmachine.

Thomas besluit de les door de kinderen individueel te laten opschrijven wat ze aan nieuwe kennis over het thema hebben bijgeleerd. Sommige kinderen schrijven inderdaad een paar nieuwe begrippen op, andere kinderen herhalen meer van wat ze al eerder hebben gehoord, gezien of geleerd.

Waarom gamification in deze pilot werkte

1. Sociale interactie
Leerlingen vinden het leuk om met elkaar te spelen. Ze gaan daardoor direct met het spel aan de slag.

2. Match tussen spel- en leerdoelen
Ondernemen leer je eigenlijk niet uit een standaard lesmethode. Profit! moedigt leerlingen aan om in het spel actief te zijn, want alleen dan kun je het spel winnen.

Wat er nog verbeterd dient te worden
De opdrachtkaarten staan vol met interessante, verdiepende vragen. Niet elk groepje is er in de praktijk even intensief mee bezig. Wil je als leerkracht het onderste uit de kan halen, dan moet je voor het beantwoorden van deze vragen en ingaan op de antwoorden meer lestijd vrijmaken. De opdrachtkaarten staan min of meer los van het kaartspel zelf. Wellicht is het mogelijk om kinderen tijdens het spel inhoudelijke vragen aan elkaar te laten stellen die extra speelkaarten (dus extra voordeel) opleveren.

Van good practice naar best practice
Met Profit! kun je als leerkracht op een leuke manier kinderen laten kennismaken met ondernemerschap. Van dit thema kun je zelfs een project maken, waarbij leerlingen een product moeten gaan bedenken, maken en verkopen. De leerinhoud van Profit! kan dan tijdens dit project steeds aan bod komen, worden herhaald en uitgebreid. Het is interessant om te meten of zo`n project tot meer motivatie en retentie van begrippen etc. leidt in vergelijking met een traditionele, niet-game aanpak. Hiervoor heb je een parallelklas nodig, die als controlegroep dient. In de praktijk zul je hier echter niet snel voor willen kiezen: voor de kinderen die geen Profit! kunnen spelen is het namelijk erg sneu. En dat is dan toch maar even de grootste verdienste van dit spel!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN