Mogelijk komt er in 2020 een uitgebreid onderzoek naar het verhogen van motivatie in het VO, gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Initiatiefnemer is het Donders Instituut voor Brein, Cognitie en Gedrag. Deze organisatie is een onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Probleemanalyse
De volgende passage is integraal vertaald uit het Engels en staat in de samenvatting van het onderzoeksvoorstel.
School bevordert idealiter de motivatie van studenten om te leren, omdat motivatie een noodzakelijke voorwaarde is van leren. Het versterkt mogelijk de prestaties in en na de schoolperiode. Het beïnvloedt geluk en productiviteit van individuele mensen en de samenleving als geheel. Momenteel zijn leerlingen in het Nederlands middelbare scholen gemiddeld genomen niet sterk gemotiveerd om te studeren. Ook vergeleken met andere landen. Motivatie neemt af met de schooljaren. Dit heeft een grote invloed op leraren. Ongemotiveerde studenten zijn een van de belangrijkste voorspellers van stress en burn-out onder leraren. Spel design daarentegen lijkt de voortdurende motivatie effectief te stimuleren, door inherent te ontwerpen motiverende ervaringen, met behulp van een scala aan spelmechanismen die mogelijk van toepassing zijn in educatief ontwerp. Consequent tonen cognitieve neurowetenschappelijke bevindingen een verband tussen motivatie en soortgelijke cognitieve mechanica.
Doel van het project
In Motivation2Learn worden leerwetenschappen, game-ontwerp en cognitieve neurowetenschappelijke perspectieven geïntegreerd om het begrip van leermotivatie te verdiepen. Er komt een ontwerp tot stand van de complete onderwijsomgeving (curriculum, context, leraar, beoordeling). Deze omgeving is inherent motiverend voor studenten en leraren. Dit zal mogelijk scholen helpen om een aanpak te ontwerpen waarin motivatie wordt gestimuleerd. Geïnspireerd door game-ontwerp, ondersteund door leerwetenschappen en cognitieve neurowetenschappen.
Rol van Mission Start
Via het blog van onze community word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rond Motivation2Learn. Namens de community zal Sem van Geffen op 27 november a.s. input geven op het onderzoeksvoorstel en adviseren op het ontwerpen van gamification. In 2020 wordt duidelijk of het project subsidie ontvangt en daarmee kan worden uitgevoerd.
In Nederland heb ik nog niet eerder een uitgebreide, langlopende en holistische aanpak voor gamification onderzocht zien worden. Daarom hoop ik van harte dat dit onderzoek door zal gaan.