logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Motivation2Learn

Gepubliceerd door Sem op 2 november 2019

Mogelijk komt er in 2020 een uitgebreid onderzoek naar het verhogen van motivatie in het VO, gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Initiatiefnemer is het Donders Instituut voor Brein, Cognitie en Gedrag. Deze organisatie is een onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Probleemanalyse
De volgende passage is integraal vertaald uit het Engels en staat in de samenvatting van het onderzoeksvoorstel.

School bevordert idealiter de motivatie van studenten om te leren, omdat motivatie een noodzakelijke voorwaarde is van leren. Het versterkt mogelijk de prestaties in en na de schoolperiode. Het beïnvloedt geluk en productiviteit van individuele mensen en de samenleving als geheel. Momenteel zijn leerlingen in het Nederlands middelbare scholen gemiddeld genomen niet sterk gemotiveerd om te studeren. Ook vergeleken met andere landen. Motivatie neemt af met de schooljaren. Dit heeft een grote invloed op leraren. Ongemotiveerde studenten zijn een van de belangrijkste voorspellers van stress en burn-out onder leraren. Spel design daarentegen lijkt de voortdurende motivatie effectief te stimuleren, door inherent te ontwerpen motiverende ervaringen, met behulp van een scala aan spelmechanismen die mogelijk van toepassing zijn in educatief ontwerp. Consequent tonen cognitieve neurowetenschappelijke bevindingen een verband tussen motivatie en soortgelijke cognitieve mechanica.

Doel van het project
In Motivation2Learn worden leerwetenschappen, game-ontwerp en cognitieve neurowetenschappelijke perspectieven geïntegreerd om het begrip van leermotivatie te verdiepen. Er komt een ontwerp tot stand van de complete onderwijsomgeving (curriculum, context, leraar, beoordeling). Deze omgeving is inherent motiverend voor studenten en leraren. Dit zal mogelijk scholen helpen om een aanpak te ontwerpen waarin motivatie wordt gestimuleerd. Geïnspireerd door game-ontwerp, ondersteund door leerwetenschappen en cognitieve neurowetenschappen.

Rol van Mission Start
Via het blog van onze community word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rond Motivation2Learn. Namens de community zal Sem van Geffen op 27 november a.s. input geven op het onderzoeksvoorstel en adviseren op het ontwerpen van gamification. In 2020 wordt duidelijk of het project subsidie ontvangt en daarmee kan worden uitgevoerd.

In Nederland heb ik nog niet eerder een uitgebreide, langlopende en holistische aanpak voor gamification onderzocht zien worden. Daarom hoop ik van harte dat dit onderzoek door zal gaan.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN