Wat hebben we tot nu toe bereikt?

Jaarverslag

Bekijk het per kalenderjaar in het volgende doorlopende overzicht!

2017

Op 25 maart a.s. organiseren we onze tweede conferentie. Verder is Mission Start actief in diverse projecten en wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het stimuleren van creatief denken en intrinsieke motivatie met behulp van gamification.

Populaire content
Gamification Conferentie 2017, Maak je eigen bord- of kaartspel, Help ik doe onderzoek!

Aantal leden
950 collega's in juni 2017.

Aantal bezoekers
6807 unieke bezoekers (11086 pageviews).

  • 2017November

    In het Praxisbulletin verschijnt een drieluik over gamification, geschreven door community manager Sem van Geffen. Ubisoft kondigt een Discovery Mode aan voor hun AAA video game Assassins Creed Origins, wat erg bijzonder is voor de game industrie.
  • 2017Oktober

    Voor de derde keer in drie jaar tijd start er een trainingstraject voor VO docenten in Arnhem over het ontwerpen en uitvoeren van gamification. Tijdens Innovate Festival worden er workshops rondom de Drone Cup gegeven. Hulan Studio maakt vorderingen met de ClassDojo achtige app die we GoQuest noemen. Een beta versie wordt in het najaar van 2018 verwacht. Het Koning Willem I College zal volgend jaar opnieuw gastheer zijn van een nieuwe conferentie over gamification.
  • 2017Augustus

    Het hybride spelconcept Drone Cup wint met de Fontys Denk Groter Prijs 2017, een award voor beste innovatie (uitgevoerd door studenten Pabo Tilburg onder begeleiding van Sem van Geffen).
  • 2017Juni

    We zijn te gast bij Codarts om docenten muziek bij te scholen in gamification en ook gaan we dit in het najaar voor de derde keer weer doen bij VOC Quadraam in Arnhem. Verder zijn we in gesprek met INNOVATE voor een bijdrage op hun innovatiefestival in oktober. Met Hulan Studio in Eindhoven willen we een ClassDojo achtige app ontwikkelen.
  • 2017April

    Begin april vindt de eerste drone race tussen basisscholen in Nederland plaats. Het bijbehorende spelconcept de Drone Cup wordt door 100 leerlingen uit groep 8 gewaardeerd met gemiddeld een 8,9. Intrinsieke motivatie voor het vak techniek groeit, maar niet significant.
  • 2017Maart

    De tweede editie van onze jaarlijkse conferentie vindt plaats op het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch. Mission Start viert haar derde verjaardag als community of practice.
  • 2017Februari

    Sarah Brusell wordt ambassadeur van Mission Start. De Drone Cup pilot VO wordt met een drone race op het Jeroen Bosch College in 's-Hertogenbosch afgesloten. Een nieuwe app voor Gamification Conferentie 2017 is in ontwikkeling en wordt getest. Ruim 100 collega's hebben zich aangemeld voor de conferentie in maart.
  • 2017Januari

    Het programma voor Gamification Conferentie 2017 wordt aangekondigd. De Drone Cup pilot PO is verzet naar maart. In het VO is de pilot Drone Cup inmiddels al over de helft. Ook wordt er gewerkt aan een nieuw initiatief waarbij een video game en app een belangrijke rol spelen in een themaweek, te gebruiken voor leerkrachten in het PO.

2016: Weer een stap verder

Onze eerste conferentie in april was een succes. Ook in deze maand kwam de nieuwe publicatie van Sem uit (Gids voor Gamification) en maakten we kennis met een nieuw fenomeen in het onderwijs: bewegend leren. Dit leverde nieuwe leden op voor onze groeiende community of practice.

Populaire content
Maak je eigen bord- of kaartspel, Planet Coaster, Ambassadeurs.

Aantal leden
800 collega's in december 2016.

Aantal bezoekers
12.241 unieke bezoekers (25.129 pageviews).

  • 2016December

    De studiegroep Bewegend leren (dat qua topic in het onderwijs verwant is aan gamification) sluit zich aan bij onze community, waardoor we in één klap 200 nieuwe leden mogen begroeten via Facebook.
  • 2016November

    De eerste Drone Cup pilot (project waar Mission Start partner van is) gaat van start in het voortgezet onderwijs. Twee klassen Havo 2 leerlingen van het Jeroen Bosch College in 's-Hertogenbosch gaan hun eigen drone race ontwerpen. Aanmeldingen voor Gamification Conferentie 2017 komen goed op gang (de conferentie gaat door, moet nog officieel worden bevestigd in januari). De finale van het spelconcept Ontdek het verhaal (ander partner project) wordt gespeeld op 24 november a.s. en levert twee Pabo studenten als winnaars op die naar de Erasmusprijs uitreiking in Amsterdam mogen.
  • 2016Oktober

    Gamestad Arnhem organiseert de eerste sessie Gamen in de bioscoop waarbij het samen spelen van Minecraft en games leren bouwen centraal staan. Lies Vermant wordt de eerste Vlaamse ambassadeur van Mission Start. Vanuit de nieuwe startup FutureSkillz, waar Mission Start partner van is, zullen er hackathons ontwikkeld worden speciaal voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Plan is om tot uitwisseling te komen van leerlingen op scholen in Nederland en België die samen oplossingen gaan bedenken voor grote opdrachtgevers.
  • 2016September

    Microsoft Nederland zal Minecraft: Education Edition als keynote en workshop komen presenteren tijdens Gamification Conferentie 2017. In samenwerking met Boombuzztic wordt de Drone Cup gelanceerd, een nieuw flexibel spelconcept voor het vak techniek. Dit najaar gaat de module Gamification (3 ECTS) van start in de (hbo) Master opleiding Kunsteducatie bij Codarts in Rotterdam. Sem van Geffen zal deze module verzorgen. Verder kunnen opnieuw docenten van VO scholen in Arnhem e.o. zich professionaliseren op het gebied van gamification via VOC Quadraam. Gamestad, dat o.a. kinderen faciliteert in het ontwerpen van (educatieve) games, sluit zich aan bij onze community. Ook Gerben Bakker (Melanchthon scholengemeenschap, Rotterdam) wordt ambassadeur van Mission Start.
  • 2016Juli

    Daan van der Hoek is onze 20ste ambassadeur van Mission Start. Met de Pabo Tilburg wordt een spelconcept voor tweedejaars studenten ontwikkeld waarin storytelling (het historische en moderne verhaal) centraal staat.
  • 2016Mei

    In het Onderwijsblad van 21 mei a.s. is er uitgebreid aandacht voor gamification in het artikel 'Leren met speels gemak', met o.a. aandacht voor het spelconcept van ambassadeur Thomas van Doremalen. Het Koning Willem I College zal gastheer zijn van onze volgende conferentie in 2017.
  • 2016April

    Op 6 april vindt Dé Gamification Conferentie plaats in Groningen, onze eerste conferentie. Keynote spreker Tobias Staaby vertelt over zijn ervaring met video games in de klas. Daarnaast zijn er verschillende workshops. Thomas van Doremalen (Koning Willem I College) en Tobias Staaby (Bergen, Noorwegen) worden ambassadeurs van Mission Start. Sem van Geffen brengt zijn tweede publicatie (Gids voor Gamification) uit. In de Volkskrant van zaterdag 16 april a.s. is er speciale aandacht voor gamification.
  • 2016Maart

    Codarts is een van de eerste lerarenopleidingen die i.s.m. Mission Start gamification als apart onderdeel in het curriculum van de opleiding gaat aanbieden. Hulan Studio ontwikkelt een app voor deelnemers van Dé Gamification Conferentie. Sem van Geffen kondigt zijn tweede publicatie Gids voor Gamification aan en is eind maart te horen in de podcast van Don Zuiderman.
  • 2016Februari

    Dé Gamification Conferentie is uitverkocht. Hannie van der Heijden, Lars Sang Mo Boom en Nick van Breda sluiten zich aan als nieuwe ambassadeurs van Mission Start. Twee nieuwe good practices in po en hbo worden toegevoegd.
  • 2016Januari

    Wij zijn nu community partner van Campus Party Europe. Voor de opleiding Onderwijskunde (Universiteit Utrecht) wordt een Masterclass Gamification gegeven aan een groep van 60 bachelor studenten. De lerarenopleiding van de universiteit doet mee aan ons Planet Coaster event (het testen van een video game voor didactische doeleinden). Ook starten we een online event voor docenten en studenten die onderzoek naar gamification willen doen. Inez Groen wordt ambassadeur van Mission Start.

2015: Jaar van flinke groei

We starten met het geven van trainingen op locatie en zijn ook aanwezig op de NOT. Dankzij onze sociale media kanalen groeit de community. In 2015 zijn de bezoekersaantallen van de site dusdanig, dat we zeven keer een uitverkochte zaal in het Sydney Opera House zouden hebben gehaald!

Populaire content
Dé Gamification Conferentie, Maak je eigen bord- of kaartspel en Academy.

Aantal leden
400 collega's in december 2015.

Aantal bezoekers
7.452 unieke bezoekers (19.727 pageviews).

2014: Een opbouwjaar

Mission Start wordt in maart opgericht door Sem van Geffen, die bezig is met het schrijven van zijn boek Gamification in de klas. De bedoeling is om vragen van collega's online te kunnen beantwoorden. In het najaar start Sem met bloggen en begint er een kleine community te ontstaan van docenten en ontwikkelaars.

Populaire content
Ambassadeurs, Start je missie! en Maak je eigen bord- of kaartspel.

Aantal leden
67 collega's in september 2014.

Aantal bezoekers
Geen gegevens beschikbaar.

  • Founding partner en HQ van Mission Start. School voor de Toekomst is het professionaliseringscentrum van het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch.
    School voor de Toekomst
  • Partner van Mission Start. Lab to Learn is het professionaliseringscentrum van IT-Workz in Etten-Leur, gericht op innovatie in onderwijs.
    Lab to Learn
  • Samen met Fontys werken we nieuwe trainingstrajecten uit. Fontys biedt ruim 200 voltijd-, deeltijd en duale opleidingen aan op hbo bachelorniveau.
    Fontys Hogescholen
  • Op zoek naar digitaal lesmateriaal of educatieve apps? Met Eduapp vind je kwalitatief goede lesideeën waarbij gebruik wordt gemaakt van apps en gamification.
    Eduapp
  • Het Consortium voor Innovatie in 's-Hertogenbosch verzorgt onorthodoxe activiteiten voor de mbo sector en het onderwijs in het algemeen. Vriend van Mission Start en Dé Gamification Conferentie.
    CVI