Wat hebben we tot nu toe bereikt?

Jaarverslag

Bekijk het per kalenderjaar in het volgende doorlopende overzicht!

2018

Opnieuw aandacht voor gamification via meerdere artikelen in onderwijsland en video games die educatief goed inzetbaar zijn. In oktober organiseren wij onze derde Gamification Conferentie op het Koning Willem I College te 's-Hertogenbosch. Met aandacht voor escaperooms, games en ontwerpen van spelconcepten.

Populaire content
Bitcoin Game, Maak je eigen bord- of kaartspel, Motiveert VR wel?

Aantal leden
1000 collega's in mei 2018.

Aantal bezoekers
4450 unieke bezoekers (7712 pageviews).

  • 2018April

    Op 13 april vindt de landelijke finale van de Drone Cup Finals plaats, een spelconcept waar 1200 leerlingen uit het VO aan hebben meegedaan. Aandacht voor gamification is er opnieuw in het Praxisbulletin en ook komt er een (online) artikel in Computers op School.
  • 2018Maart

    Via De Super Uitdaging brengt community manager Sem van Geffen een Werkstuk Game uit, waarmee het maken van een werkstuk (of het doorlopen van een creatief proces) gegamificeerd wordt. Dit is weer een voorbeeld van een hybride spelconcept.
  • 2018Januari

    Mission Start brengt een lespakket en Bitcoin Game uit die gratis te downloaden te zijn. Ambassadeurs Michiel van Eunen, Gerben Bakker, Inez Groen, Frank Leoné, Rob Hulsen en Jeffrey Lanters stellen zich beschikbaar om mee te werken aan de nieuwe conferentie in oktober.

2017: Naar de 1000 leden

In maart volgde onze tweede conferentie op het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch waar ruim honderd collega's zich lieten professionaliseren op het gebied van gamification. Mission Start groeide qua ledenaantal door naar de magische grens van 1000.

Populaire content
Gamification Conferentie 2017, Maak je eigen bord- of kaartspel, Help ik doe onderzoek!

Aantal leden
1000 collega's in december 2017.

Aantal bezoekers
11.487 unieke bezoekers (17.615 pageviews).

  • 2017November

    In het Praxisbulletin verschijnt een drieluik over gamification, geschreven door community manager Sem van Geffen. Ubisoft kondigt een Discovery Mode aan voor hun AAA video game Assassins Creed Origins, wat erg bijzonder is voor de game industrie.
  • 2017Oktober

    Voor de derde keer in drie jaar tijd start er een trainingstraject voor VO docenten in Arnhem over het ontwerpen en uitvoeren van gamification. Tijdens Innovate Festival worden er workshops rondom de Drone Cup gegeven. Hulan Studio maakt vorderingen met de ClassDojo achtige app die we GoQuest noemen. Een beta versie wordt in het najaar van 2018 verwacht. Het Koning Willem I College zal volgend jaar opnieuw gastheer zijn van een nieuwe conferentie over gamification.
  • 2017Augustus

    Het hybride spelconcept Drone Cup wint met de Fontys Denk Groter Prijs 2017, een award voor beste innovatie (uitgevoerd door studenten Pabo Tilburg onder begeleiding van Sem van Geffen).
  • 2017Juni

    We zijn te gast bij Codarts om docenten muziek bij te scholen in gamification en ook gaan we dit in het najaar voor de derde keer weer doen bij VOC Quadraam in Arnhem. Verder zijn we in gesprek met INNOVATE voor een bijdrage op hun innovatiefestival in oktober. Met Hulan Studio in Eindhoven willen we een ClassDojo achtige app ontwikkelen.
  • 2017April

    Begin april vindt de eerste drone race tussen basisscholen in Nederland plaats. Het bijbehorende spelconcept de Drone Cup wordt door 100 leerlingen uit groep 8 gewaardeerd met gemiddeld een 8,9. Intrinsieke motivatie voor het vak techniek groeit, maar niet significant.
  • 2017Maart

    De tweede editie van onze jaarlijkse conferentie vindt plaats op het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch. Mission Start viert haar derde verjaardag als community of practice.
  • 2017Februari

    Sarah Brusell wordt ambassadeur van Mission Start. De Drone Cup pilot VO wordt met een drone race op het Jeroen Bosch College in 's-Hertogenbosch afgesloten. Een nieuwe app voor Gamification Conferentie 2017 is in ontwikkeling en wordt getest. Ruim 100 collega's hebben zich aangemeld voor de conferentie in maart.
  • 2017Januari

    Het programma voor Gamification Conferentie 2017 wordt aangekondigd. De Drone Cup pilot PO is verzet naar maart. In het VO is de pilot Drone Cup inmiddels al over de helft. Ook wordt er gewerkt aan een nieuw initiatief waarbij een video game en app een belangrijke rol spelen in een themaweek, te gebruiken voor leerkrachten in het PO.

2016: Weer een stap verder

Onze eerste conferentie in april was een succes. Ook in deze maand kwam de nieuwe publicatie van Sem uit (Gids voor Gamification) en maakten we kennis met een nieuw fenomeen in het onderwijs: bewegend leren. Dit leverde nieuwe leden op voor onze groeiende community of practice.

Populaire content
Maak je eigen bord- of kaartspel, Planet Coaster, Ambassadeurs.

Aantal leden
800 collega's in december 2016.

Aantal bezoekers
12.241 unieke bezoekers (25.129 pageviews).

2015: Jaar van flinke groei

We starten met het geven van trainingen op locatie en zijn ook aanwezig op de NOT. Dankzij onze sociale media kanalen groeit de community. In 2015 zijn de bezoekersaantallen van de site dusdanig, dat we zeven keer een uitverkochte zaal in het Sydney Opera House zouden hebben gehaald!

Populaire content
Dé Gamification Conferentie, Maak je eigen bord- of kaartspel en Academy.

Aantal leden
400 collega's in december 2015.

Aantal bezoekers
7.452 unieke bezoekers (19.727 pageviews).

2014: Een opbouwjaar

Mission Start wordt in maart opgericht door Sem van Geffen, die bezig is met het schrijven van zijn boek Gamification in de klas. De bedoeling is om vragen van collega's online te kunnen beantwoorden. In het najaar start Sem met bloggen en begint er een kleine community te ontstaan van docenten en ontwikkelaars.

Populaire content
Ambassadeurs, Start je missie! en Maak je eigen bord- of kaartspel.

Aantal leden
67 collega's in september 2014.

Aantal bezoekers
Geen gegevens beschikbaar.