logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

FlipQuiz met Biologie

Gepubliceerd door Sem op 12 november 2015

Hoe kun je eerstejaars leerlingen vmbo Basis- en Kader motiveren om het dierenrijk te bestuderen?

Met een FlipQuiz is het mogelijk om je klas in kleine teams te verdelen die strijden om de punten in een quiz. Katia de Prins van VMBO ’t Venster in Arnhem weet er alles van! Met behulp van FlipQuiz maak je gemakkelijkere en moeilijkere vragen aan die op het scherm in de klas gekozen kunnen worden. Vervolgens geef je elk team een gelamineerd A4’tje dat ze als schrijfbordje kunnen gebruiken. Bij een goed antwoord verdient elk team het aantal punten dat bij de vraag hoort. De punten houd je live bij, zodat alle leerlingen kunnen zien hoe de teams er voor staan. FlipQuiz is te gebruiken voor elk vak.

Waarom gamification in deze pilot werkte

1. Competitie
Leerlingen vinden het soms leuk om tegen elkaar te strijden.

2. Variatie in de les
Niet elke les hoeft een game te zijn, maar waarom zouden leerlingen alleen maar uit het boek moeten leren? Dat vinden ze juist zo saai! Met behulp van gamification kun je je eigen lessen afwisselen door een spelconcept of speelse werkvorm in te zetten.

3. Differentiatie
FlipQuiz stimuleert leerlingen om lastige(re) vragen te kiezen, omdat je hiermee meer punten kunt verdienen dan bij het beantwoorden van gemakkelijke(re) vragen.

Wat er nog verbeterd dient te worden

Uiteraard kun je nog verder sleutelen aan dit spelconcept: meer vragen en andere soorten vragen inzetten, een kleinere of grotere variant van de quiz bedenken enz. Nu speelde de klas deze quiz de gehele les en werd de quiz ingezet als herhalingsoefening (uiteraard een beproefde methode). Het is spannend om eens uit te proberen of je met een quiz leerlingen ook kunt triggeren om nieuwe feiten en begrippen te gaan leren.

Van good practice naar best practice

Hoewel er geen meting op (groei van) motivatie is gedaan, was de betreffende klas met leerlingen erg enthousiast. Wellicht kun je met een kleine, eenvoudige effectmeting (tevredenheid van leerlingen meten aan het einde van de les met bijvoorbeeld smileys) al resultaat in kaart brengen. Je verzamelt dan weliswaar geen wetenschappelijk, maar wel praktisch bewijs.

Conclusie
Een leuk, motiverend spelconcept om (in dit geval) leerinhoud te herhalen, dat door elke leerkracht of docent gebruikt kan worden.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN