logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

GameLab’s Kickstarter

Gepubliceerd door Sem op 9 mei 2015

Hoe kun je 120 studenten van creatieve opleidingen motiveren door middel van een spannend spelconcept? In het GameLab van Mission Start is samen met docenten een hybride spelconcept uitgedacht.

Ingrediënten voor dit spelconcepten zijn: een creatieve opdracht met relevantie voor de beroepspraktijk, samenwerken in Multi-disciplinaire teams, competitie tussen teams, tijdsdruk en laten stemmen (voting).

Kickstarter is de naam van de opdracht. Veel studenten zullen in de toekomst met crowd-funding te maken krijgen. Banken financieren steeds minder. Geld ophalen bij particulieren komt steeds meer op. Deze opdracht is bedoeld om in teams een overtuigende crowd-funding campagne te maken. Binnen twee uur. Er staat dus veel tijdsdruk op de opdracht. Binnen het team werken mediavormgevers samen met fotografen, filmmakers en acteurs. Elke campagne moet binnen de afgesproken tijd online staan (in ‘preview mode’) met een video, introductie tekst, bijbehorend logo, huisstijl en Kickstarter beloningen. In twee stemronden wordt er daarna door de teams en docenten gestemd, zodat er een winnend team overblijft.

Kickstarter is uitgeprobeerd bij eerstejaars studenten van de afdeling Academie voor Media, Art & Performance (MAP) van het Koning Willem I College (‘s-Hertogenbosch). De studenten zitten elke week bij elkaar in het ‘Maplab’ om nieuwe, prikkelende opdrachten uit te voeren. Vanuit het docententeam waren o.a. Adam Saint, Martijn Goossens en Dorus Verwiel aanwezig.

Waarom gamification in deze pilot werkte

1. Tijdsdruk
Voor deze opdracht was er slechts 120 minuten productietijd. Dit zorgde voor urgentie, ‘doorwerk’ gedrag bij de studenten, in combinatie met het werken in kleine teams.

2. Meeliftgedrag vrijwel onmogelijk
Doordat er grote tijdsdruk op de opdracht stond moesten de teams meteen aan de bak. Er was veel te doen in korte tijd. Daardoor werd meeliftgedrag uitgeschakeld. Er waren natuurlijk nog wel verschillen in pro-activiteit tussen studenten te zien, maar iedereen werd door de gecreëerde spelsituatie gedwongen om een actieve bijdrage te leveren.

3. Creatieve vrijheid
De Kickstarter opdracht is een typisch hybride spelconcept, een sandbox game: Laat maar zien wat je zelf en samen kunt. Deze groep eerstejaars reageerde goed op deze opzet, tot tevredenheid van de docenten.

Wat er nog verbeterd dient te worden

1. Kleine organisatorische punten
De stemprocedure (via Mentimeter) was op zich duidelijk uitgelegd, maar het stemmen (het verdelen van 100 punten over de teams die beoordeeld moesten worden) had nog wat meer geïllustreerd mogen worden aan de hand van wat korte voorbeelden. Hiermee kunnen onnodige vragen worden voorkomen. Daarnaast moesten de teamleiders zelf zorgen voor pen en papier om hun punten op te schrijven (handig om bij je te hebben, tijdens het stemmen met de smartphone op Mentimeter). De volgende keer is het beter om alles klaar te leggen, zodat er geen onnodige ruis hoeft te ontstaan.

2. Meer tijd voor de opdracht, meer tijd om te stemmen
Het stemmen verliep snel en gehaast, omdat het al bijna tijd was voor de studenten om ‘s-middags naar huis te gaan. Dit was jammer, want het stemmen maakte onderdeel uit van het spelconcept. Nu was er bijvoorbeeld geen tijd om de teams te interviewen, of om veel rustiger naar de campagnes van de finalisten te kijken. Meer tijd voor de opdracht betekent ook dat er langer bij de mogelijkheden van Kickstarter kan worden stilgestaan, met een ‘creatieve pauze’ tijdens de lunch.

Van good practice naar best practice
Door een volgende keer ’s ochtends te beginnen met Kickstarter verkennen en ‘s-middags iets meer tijd te plannen voor de uitvoering van de opdracht kan er nog meer uit de Kickstarter opdracht worden gehaald. Kleine verbeteringen in de organisatie worden meegenomen.

Conclusie
Kickstarter is als hybride spelconcept een niet al te ruwe diamant, die nog iets meer geslepen kan worden om het een pareltje te laten zijn. Voor deze opleiding is het een aanwinst. De docenten van MAP zijn tevreden en dit spelconcept zal zeker een vervolg krijgen in het nieuwe schooljaar.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN