In een vorig blog werden de mogelijkheden van een zogenaamde ‘skill tree’ besproken. Inmiddels heb ik voor een kort onderwijsprogramma op het Koning Willem I College wat gamification ontworpen waarbij er gebruik wordt gemaakt van zo`n skill tree. In het GameLab kun je de uitwerking downloaden.
Cyclus SLIM
SLIM staat voor Sustainable, Lean, Innovative Mindset en is een programma van zes weken voor mbo studenten die werken en leren in een hybride leeromgeving. Het is de voorloper van het nieuwe keuzedeel SLIM dat vanaf schooljaar 2016-2017 aangeboden zal worden op het Koning Willem I College.
Gamification in dit programma
In deze cyclus staat het thema ‘continu verbeteren’ centraal. Studenten maken kennis met Lean, waarbij het er om gaat om (bedrijfs)processen te verbeteren en zo weinig mogelijk te verspillen. Ze maken hun eigen prikkellijst met problemen en kiezen een probleem uit om te op te lossen. In vijf weken werken ze gestaag aan de oplossing in een aantal kleine stappen. Aan het eind volgt een pitch tegenover een jury. Om deze pitch te kunnen winnen zijn er tijdens deze weken punten te verdienen. Met deze punten kunnen een aantal privileges worden gekocht: extra feedback op de inhoud of op de pitch, extra pitchtijd etc. De begeleider houdt via een Google Docs document de punten bij, die online op een leaderboard live te zien zijn.
De functie van de skill tree
De skill tree zorgt voor verdieping in het spelconcept: het wordt mogelijk en interessant om strategische keuzes te maken. Kies je voor de ene beloning, dan valt de andere beloning af. Ook zijn niet alle beloningen even duur. Door de skill tree qua grootte te beperken, maken we het kiezen voor een beloning ook weer niet te moeilijk. De skill tree dient studenten uit te dagen om bewust te kiezen voor een beloning. Dat is het speelgedrag dat we graag willen zien. Het bijbehorende, zichtbare werkgedrag is dat ze zo veel mogelijk punten willen halen door zich in te spannen tijdens het programma.
Uitproberen in de praktijk
De cyclys SLIM met gamification zal na de meivakantie in een groep van ongeveer 15 mbo studenten worden gedraaid. Over de ervaringen die we gaan op doen met de skill tree zullen we eind juni bloggen op Mission Start. In het Gamelab vind je het materiaal dat de studenten ontvangen om met de skill tree en het bijhouden van de punten aan de slag te gaan.