logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Ambassadeurs
  • Bewegend Leren
  • Blog
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Mission Statement
    • Jaarverslag
    • Pers
  • Events
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Afgelopen
      • Conferentie 2018
      • Conferentie 2017
      • Conferentie 2016
      • Campus Party Europe
      • Planet Coaster

Skill tree in de praktijk

Gepubliceerd door Sem op 6 mei 2015

In een vorig blog werden de mogelijkheden van een zogenaamde ‘skill tree’ besproken. Inmiddels heb ik voor een kort onderwijsprogramma op het Koning Willem I College wat gamification ontworpen waarbij er gebruik wordt gemaakt van zo`n skill tree. In het GameLab kun je de uitwerking downloaden.

Cyclus SLIM
SLIM staat voor Sustainable, Lean, Innovative Mindset en is een programma van zes weken voor mbo studenten die werken en leren in een hybride leeromgeving. Het is de voorloper van het nieuwe keuzedeel SLIM dat vanaf schooljaar 2016-2017 aangeboden zal worden op het Koning Willem I College.

Gamification in dit programma
In deze cyclus staat het thema ‘continu verbeteren’ centraal. Studenten maken kennis met Lean, waarbij het er om gaat om (bedrijfs)processen te verbeteren en zo weinig mogelijk te verspillen. Ze maken hun eigen prikkellijst met problemen en kiezen een probleem uit om te op te lossen. In vijf weken werken ze gestaag aan de oplossing in een aantal kleine stappen. Aan het eind volgt een pitch tegenover een jury. Om deze pitch te kunnen winnen zijn er tijdens deze weken punten te verdienen. Met deze punten kunnen een aantal privileges worden gekocht: extra feedback op de inhoud of op de pitch, extra pitchtijd etc. De begeleider houdt via een Google Docs document de punten bij, die online op een leaderboard live te zien zijn.

De functie van de skill tree
De skill tree zorgt voor verdieping in het spelconcept: het wordt mogelijk en interessant om strategische keuzes te maken. Kies je voor de ene beloning, dan valt de andere beloning af. Ook zijn niet alle beloningen even duur. Door de skill tree qua grootte te beperken, maken we het kiezen voor een beloning ook weer niet te moeilijk. De skill tree dient studenten uit te dagen om bewust te kiezen voor een beloning. Dat is het speelgedrag dat we graag willen zien. Het bijbehorende, zichtbare werkgedrag is dat ze zo veel mogelijk punten willen halen door zich in te spannen tijdens het programma.

Uitproberen in de praktijk
De cyclys SLIM met gamification zal na de meivakantie in een groep van ongeveer 15 mbo studenten worden gedraaid. Over de ervaringen die we gaan op doen met de skill tree zullen we eind juni bloggen op Mission Start. In het Gamelab vind je het materiaal dat de studenten ontvangen om met de skill tree en het bijhouden van de punten aan de slag te gaan.

Nieuwsbrief



Ja, stuur mij de Nieuwsbrief Gamification.

Conferentie 2018

  • 0
    Verslag Gamification Conferentie 2018
    11 oktober 2018

Recente blogs

  • 0
    En toen was er… Apex
    16 februari 2019
  • 0
    Gamification & Drones
    22 januari 2019
  • 0
    Bandersnatch
    29 december 2018
  • 0
    Kom naar de NOT 2019
    17 december 2018
  • 0
    Bye Google+
    11 december 2018

Uitgelicht

  • 0
    Aan de slag met gamification
    10 mei 2018
  • 0
    Gamification: kritiek op motivatie en hoe verder?
    24 april 2018
  • 0
    Download de Werkstuk Game
    4 maart 2018
  • 0
    Nintendo Labo: impuls voor je creativiteit
    24 februari 2018
  • 1
    Aankondiging Gamification Conferentie 2018
    23 januari 2018
© Sem van Geffen | 2014-2019
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.