logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Gegamificeerde themaweek met 21st Century Skills

Gepubliceerd door Sem op 6 januari 2017

Na de Citotoets dit voorjaar zitten veel leerkrachten met de uitdaging om hun groep 8 leerlingen gemotiveerd te houden. Immers, de druk is van de ketel, maar het schooljaar duurt nog oh zo lang. Om het niet alleen op het schoolkamp of de afscheidsmusical te laten aankomen, wordt in deze blog een idee gepresenteerd om aan de hand van een themaweek variatie in het onderwijsprogramma in te bouwen.

Themaweek Het Pretpark
Met de grote vakantie in het vooruitzicht leent een onderwerp als attractieparken zich prima als thema om een week mee aan de slag te gaan. Bij dit thema hebben we – allereerst – een leuke, passende (video) game gezocht, die in deze themaweek zinvol gebruikt kan worden. Parkitect is een mooie, diepe simulatie van een pretpark die gebouwd wordt door de speler. Vervolgens is er gekeken naar een logische opzet van de week en integratie van verschillende vakken, die op het reguliere lesrooster staan. Deze integratie wordt uitgewerkt in verschillende opdrachten waarmee leerlingen aan de slag gaan. Over deze opzet heen leggen we tot slot nog een aantal 21st Century Skills, die getraind worden: samenwerken en creatief denken. In deze themaweek gaan leerlingen in tweetallen aan de slag met een uitdaging.

Een uitdaging van een echte opdrachtgever
Net als bij een hackathon willen we werken met een authentieke opdracht, die niet door de juf of meester zelf gegeven hoeft te worden. In het geval van de themaweek Het Pretpark wordt er een gastles gegeven door een medewerker van de Efteling. Deze persoon geeft een leuke introductie en legt ook een probleem voor aan de leerlingen die zij moeten gaan oplossen. In dit geval het bedenken van een nieuwe attractie om meer bezoekers aan te trekken. Aanleiding hiervoor zijn recente berichten in de media dat de Efteling graag wil uitbreiden. De opdrachtgever komt aan het eind van de themaweek terug in de klas om de oplossingen te beoordelen en winnaars uit te kiezen.

Overzicht van fasen, activiteiten en integratie met vakken
Het oplossen van het probleem gebeurt in een gestructureerd proces, waarbij leerlingen vrijheid krijgen om een eigen oplossing te bedenken. Leerlingen ontvangen per fase een aantal opdrachten die in bepaalde hoeveelheid tijd afgerond moeten zijn. Deze opdrachten bestaan uit een korte beschrijving, eisen aan het product en tips om op gang te komen. In dit overzicht zie je per dag wat er aan activiteiten gepland staat, hoeveel tijd er beschikbaar is en mogelijkheden om leerdoelen uit vakken te koppelen aan de opdrachten.

De functie van de game in deze themaweek

Parkitect zorgt allereerst voor inspiratie bij het bedenken van een nieuwe attractie. De game zit vol met verschillende soorten attracties die uitgeprobeerd kunnen worden. Daarnaast biedt het gelegenheid om een attractie te bouwen én uit te laten proberen door bezoekers. Dit geeft leerlingen een aardige indicatie van wat voor attractie zou kunnen passen bij de behoefte van de opdrachtgever. Ideeën kunnen met behulp van de game worden getest en onderbouwd. In een klas van 28 leerlingen kan elk tweetal 60 minuten Parkitect spelen, als je twee game laptops gebruikt voor twee lesdagen lang. Leerlingen moeten in hun tweetal samen beslissen waar ze hun beperkte gametijd aan willen besteden.

Nota bene: Parkitect biedt de leerkracht mogelijkheden om een scenario te creëren voor leerlingen om te spelen.

Een app voor de voortgang en beloning
Niet alleen de video game zorgt voor het gamificeren van deze themaweek, maar we willen leerlingen graag ook een app laten gebruiken. Deze app geeft per fase een reminder van de opdrachten die uitgevoerd moeten worden. Deze opdrachten kunnen worden gesplitst in kleinere deelopdrachten, waarbij een voortgangsbalk aangeeft hoe het staat met de afronding. Per deelopdrachten kunnen punten worden verdiend, die de app bijhoudt. De punten kunnen in een shop op de app ingewisseld worden tegen extra hulp van de leerkracht en een aantal privileges. Met Hulan Studio uit Eindhoven werken we aan de realisatie van deze app.

Kosten en benodigde faciliteiten in deze themaweek
Voor Parkitect betaal je twintig euro per Steam account. De game is via Steam zowel op de pc, als op de Mac en via SteamOS speelbaar. Voor Parkitect is een game laptop aan te raden. Het huren van zo`n laptop (indien niet aanwezig in de klas) kost je gemiddeld twaalf euro per dag. Voor het huren van twee laptops voor twee schooldagen ben je dan vijftig euro kwijt. Voor de app zijn er op dit moment nog geen kosten te melden. Voor het laten bouwen van attracties kun je kosteloos materiaal gebruiken.

Pilot van de themaweek
Samen met een basisschool in Noord-Brabant en FutureSkillz wordt deze themaweek ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd. Voor Mission Start levert het hopelijk een nieuwe good practice op! Lees meer over eerdere praktijkvoorbeelden van gamification in de klas.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN