Verslag Gamification Conferentie 2016

Afgelopen woensdag 6 april jl. vond de allereerste conferentie van Mission Start plaats in Groningen: Dé Gamification Conferentie, editie 2016. Op dit event kwamen verschillende doelgroepen af: docenten uit allerlei onderwijssectoren, ontwikkelaars, onderzoekers en beleidsmedewerkers van diverse schoolorganisatie en ook andere instanties en bedrijven. In dit verslag een korte impressie van de ochtend, inhoud en reacties van de deelnemers.

Ontvangst
Vanaf 09.30 u. stroomden de eerste bezoekers binnen. Elke deelnemer werd voorzien van een persoonlijke conferentiebadge / keycord en flyer met programma-informatie. Rond tien uur zat de zaal lekker vol en kon dagvoorzitter Michel van Eunen aftrappen, na deze speciale introductie.


Alle deelnemers werden van harte welkom geheten in de ‘schuur’. Dé Gamification Conferentie had namelijk als thema ‘Welcome to the Barn: Zaaien & Oogsten’, een referentie met een knipoog naar het Groningse (platteland) en naar succesvolle organisaties die vroeger – ooit als kleine startups – in garages, zolderkamertjes en schuurtjes zijn begonnen.

Hulan Carnival
Als warming up speelden Rob Hulsen en Jeffrey Lanters van Hulan Studio uit Eindhoven een ludieke game, waarbij de deelnemers hun smartphone moesten gebruiken om samen punten ‘bij elkaar te zwaaien’. Althans dat was de bedoeling, helaas werkte het internet niet mee. Rob liet nog wel even zien hoe de game gespeeld wordt en inderdaad… volgende keer beter!

impressie_2016

Keynote ‘Learning with Games’
Tobias Staaby, docent van de Nordahl Krieg school uit Bergen (Noorwegen), was speciaal door organisator Sem van Geffen naar Dé Gamification Conferentie gehaald om over zijn passie en expertise te vertellen: video games in de klas.

Na de keynote konden alle deelnemers kiezen uit – in totaal – zes workshops per workshopronde.


Update: Hier is materiaal te vinden van de workshops en keynote.


Workshop Some Major Problems – Jasper Mannaert
Hoe kun je een digitale game met daaraan gekoppelde leerdoelen aanbieden?

Workshop Game-elementen in de klas – Sebastiaan Terpstra
Wat spelen mbo studenten en welke gamemechanismen vinden zij aantrekkelijk?

Workshop Pandemie – Inez Groen
Hoe kun je een cool, gethematiseerd bordspel in de les gebruiken?

Workshop Learning with Games – Tobias Staaby
Hoe kun je (video) games integreren in het curriculum van je vak of opleiding?

Workshop Logic Adventure – Thomas van Doremalen
Hoe werkt een fysiek spelconcept eruit en waarom zijn studenten er zo dol op?

Workshop Je eigen spelconcept – Maarten Stevens
Sparren over: Je eigen spelconcept?! Wat, voor wie, hoe en waarom?

Workshop Playful Learning – Thijs de Vries
Welke valkuilen bij het ontwerpen van gamification moet je vermijden en hoe?

Doorlopende sessie: Lopend gamification budget – Erik Meester
Welke voorbeelden van concrete spelconcepten zijn er, inclusief Solly, de zon-etende robot?

Doorlopende sessie: GoFuture – Frank Leoné
Hoe ziet een hybride spelconcept voor het voortgezet onderwijs over ondernemendheid eruit?

Na de workshops rondden Michiel van Eunen en Sem van Geffen de conferentie af, waarna de deelnemers in de Theater Foyer van MartiniPlaza nog een verzorgde netwerklunch tegoed hadden. Sommige deelnemers gingen daarna naar huis, andere deelnemers bleven hangen voor de CvI Conferentie, waar Dé Gamification Conferentie een pre-conferentie van was.

Reacties van deelnemers
“Erg leuk!”, “Inspirerend”, “Te kort” werden vaak genoemd als reactie. Keynote spreker Tobias Staaby werd erg gewaardeerd om de mooie opbouw van zijn verhaal en grote kennis van toe te passen video games in de klas. De workshopronden waren kort (en dat wisten we eigenlijk al), wat we willen aanpassen in een mogelijk vervolg. De deelnemers hebben een link naar een online evaluatieformulier ontvangen, zodat we Dé Gamification Conferentie kunnen doorontwikkelen. We go for it!

Evaluatie
De conferentie is door de deelnemers gemiddeld gewaardeerd met een 7,8 als cijfer. Men is vooral gekomen om inspiratie op te doen en voorbeelden van gamification te zien, gevolgd door kunnen netwerken met collega’s. In het voldoen aan deze verwachtingen scoort de conferentie een 7,6 als cijfer. De waardering van de workshops ligt iets hoger, op een 8,1 als cijfer. Uit de uitgebreide feedback van deze deelnemers zullen we o.a. meenemen: een langere duur van de conferentie en workshops, centrale locatie en opzet van de netwerklunch.

Vervolg
Dé Gamification Conferentie komt terug in 2017!