logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Storytelling: een mailing maken

Gepubliceerd door Sem op 18 oktober 2014

In het boek Gamification in de klas wordt de mailing geïntroduceerd als marketingtool en hulpmiddel bij storytelling. Door middel van storytelling komen leerlingen in een spannend verhaal terecht, dat ze gaandeweg doorlopen en, als je hier voor kiest, zelfs kunnen sturen. Tussen de scenes door werken ze aan opdrachten. Als je gebruik maakt van een platform (digitale leeromgeving) met langere leeractiviteiten die ingeleverd moeten worden, dan wil je deze site natuurlijk bij je leerlingen “warm houden”. Een weekje vakantie of lesuitval tussendoor is dan echt niet bevorderlijk voor de spelervaring. Daarnaast gaat het erom dat je steeds op een leuke manier aandacht kunt blijven vragen voor de game en achterliggende opdrachten. Een wekelijkse mailing, oftewel een digitale nieuwsbrief kan een oplossing bieden. Maar hoe maak je er een? En hoe zorg je ervoor dat zo`n nieuwsbrief ook echt gelezen wordt?

Voor het ontwerpen van een mailing gebruik ik MailChimp. Dit is een mailingprovider waarmee je gratis nieuwsbrieven kunt maken. Via een WYSIWYG editor kun je – zonder kennis van HTML – content (tekst, afbeeldingen, links naar sociale media) plaatsen in een lege mailingssjabloon. Je kunt de nieuwsbrief dus naar eigen inzicht indelen en opmaken.

MailChimp: Een nieuwsbrief in opbouw.

MailChimp: Een nieuwsbrief in opbouw.

Hierboven zie je een voorlopig eindresultaat. Ik heb een banner van mijn prototype game “Horeca Tycoon” geupload, met daaronder een tekstvak waarin ik meteen to-the-point bent naar mijn publiek: Er is een leaderboard, ga daar naar toe, kom weer terug, want er zit een verrassing verstopt in deze nieuwsbrief, let op, dinsdag aanstaande gaan we weer het bordspel spelen in de klas etc. etc. De nieuwsbrief staat vol met zogenaamde “call to actions”: Korte zinnen, in de gebiedende wijs, om de lezer tot actie aan te sporen. Je kunt deze aansporingen afwisselen met enkele vraagzinnen. Neem bijvoorbeeld de laatste regel uit mijn mailing: “Heb je de video van Horeca Tycoon nog niet gezien?” Het woordje niet is hier de trigger om toch maar even die video te gaan bekijken.

Een preview van de mailing met MailChimp.

Een preview van de mailing met MailChimp.

Dankzij een handige previewfunctie die MailChimp biedt, kun je bekijken hoe de mailing er in het echt uit komt te zien. Zowel op een groter scherm als op een veel kleiner scherm. Ook handig: een RSS nieuwsbrief. Dit is een mailing die je elke week of maand automatisch kunt laten versturen. De content laat je verzorgen door jouw leerlingen. Als ze op het platform berichten en reacties plaatsen, dan kun je deze als RSS feed in de nieuwsbrief laten verschijnen. Gebruik een LMS/CMS met RSS feed ondersteuning, zodat je hier zelf verder geen werk aan hebt!

Gaan alle leerlingen deze mailing lezen? Dat hangt af van een aantal zaken. Zorg dat je de juiste e-mailadressen hebt, die de leerlingen ook echt gebruiken. Bespreek het fenomeen “nieuwsbrief” even in de klas. Stuur er eentje en laat ze deze openmaken. Als je zorgt voor relevante informatie, dan zien ze dat het interessant is om er even naar te kijken. Zorg ook voor een beloning. Zeker in het begin. Bouw in de mailing een link, waar leerlingen op kunnen klikken, die leidt naar een pagina op het platform waar een beloning op hen wacht: Van een hint voor het spel tot punten die verdiend kunnen worden. Met bijvoorbeeld de Captain Up plugin kun je een specifieke landingspagina instellen, die een badge (met punten) oplevert.

MailChimp biedt meer dan voldoende opties voor de beginnende, marketinggerichte docent. Het kost je even tijd om vertrouwd te raken met de interface en alle mogelijkheden die het sjabloon van jouw specifieke nieuwsbrief biedt. Heb je eenmaal goed gesleuteld, dan kun je zo’n sjabloon dupliceren en ook gebruiken voor andere projecten.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN