logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Ambassadeurs
  • Bewegend Leren
  • Blog
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Mission Statement
    • Jaarverslag
    • Pers
  • Events
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Afgelopen
      • Conferentie 2018
      • Conferentie 2017
      • Conferentie 2016
      • Campus Party Europe
      • Planet Coaster

Storytelling: een mailing maken

Gepubliceerd door Sem op 18 oktober 2014

In het boek Gamification in de klas wordt de mailing geïntroduceerd als marketingtool en hulpmiddel bij storytelling. Door middel van storytelling komen leerlingen in een spannend verhaal terecht, dat ze gaandeweg doorlopen en, als je hier voor kiest, zelfs kunnen sturen. Tussen de scenes door werken ze aan opdrachten. Als je gebruik maakt van een platform (digitale leeromgeving) met langere leeractiviteiten die ingeleverd moeten worden, dan wil je deze site natuurlijk bij je leerlingen “warm houden”. Een weekje vakantie of lesuitval tussendoor is dan echt niet bevorderlijk voor de spelervaring. Daarnaast gaat het erom dat je steeds op een leuke manier aandacht kunt blijven vragen voor de game en achterliggende opdrachten. Een wekelijkse mailing, oftewel een digitale nieuwsbrief kan een oplossing bieden. Maar hoe maak je er een? En hoe zorg je ervoor dat zo`n nieuwsbrief ook echt gelezen wordt?

Voor het ontwerpen van een mailing gebruik ik MailChimp. Dit is een mailingprovider waarmee je gratis nieuwsbrieven kunt maken. Via een WYSIWYG editor kun je – zonder kennis van HTML – content (tekst, afbeeldingen, links naar sociale media) plaatsen in een lege mailingssjabloon. Je kunt de nieuwsbrief dus naar eigen inzicht indelen en opmaken.

MailChimp: Een nieuwsbrief in opbouw.

MailChimp: Een nieuwsbrief in opbouw.

Hierboven zie je een voorlopig eindresultaat. Ik heb een banner van mijn prototype game “Horeca Tycoon” geupload, met daaronder een tekstvak waarin ik meteen to-the-point bent naar mijn publiek: Er is een leaderboard, ga daar naar toe, kom weer terug, want er zit een verrassing verstopt in deze nieuwsbrief, let op, dinsdag aanstaande gaan we weer het bordspel spelen in de klas etc. etc. De nieuwsbrief staat vol met zogenaamde “call to actions”: Korte zinnen, in de gebiedende wijs, om de lezer tot actie aan te sporen. Je kunt deze aansporingen afwisselen met enkele vraagzinnen. Neem bijvoorbeeld de laatste regel uit mijn mailing: “Heb je de video van Horeca Tycoon nog niet gezien?” Het woordje niet is hier de trigger om toch maar even die video te gaan bekijken.

Een preview van de mailing met MailChimp.

Een preview van de mailing met MailChimp.

Dankzij een handige previewfunctie die MailChimp biedt, kun je bekijken hoe de mailing er in het echt uit komt te zien. Zowel op een groter scherm als op een veel kleiner scherm. Ook handig: een RSS nieuwsbrief. Dit is een mailing die je elke week of maand automatisch kunt laten versturen. De content laat je verzorgen door jouw leerlingen. Als ze op het platform berichten en reacties plaatsen, dan kun je deze als RSS feed in de nieuwsbrief laten verschijnen. Gebruik een LMS/CMS met RSS feed ondersteuning, zodat je hier zelf verder geen werk aan hebt!

Gaan alle leerlingen deze mailing lezen? Dat hangt af van een aantal zaken. Zorg dat je de juiste e-mailadressen hebt, die de leerlingen ook echt gebruiken. Bespreek het fenomeen “nieuwsbrief” even in de klas. Stuur er eentje en laat ze deze openmaken. Als je zorgt voor relevante informatie, dan zien ze dat het interessant is om er even naar te kijken. Zorg ook voor een beloning. Zeker in het begin. Bouw in de mailing een link, waar leerlingen op kunnen klikken, die leidt naar een pagina op het platform waar een beloning op hen wacht: Van een hint voor het spel tot punten die verdiend kunnen worden. Met bijvoorbeeld de Captain Up plugin kun je een specifieke landingspagina instellen, die een badge (met punten) oplevert.

MailChimp biedt meer dan voldoende opties voor de beginnende, marketinggerichte docent. Het kost je even tijd om vertrouwd te raken met de interface en alle mogelijkheden die het sjabloon van jouw specifieke nieuwsbrief biedt. Heb je eenmaal goed gesleuteld, dan kun je zo’n sjabloon dupliceren en ook gebruiken voor andere projecten.

Nieuwsbrief



Ja, stuur mij de Nieuwsbrief Gamification.

Conferentie 2018

  • 0
    Verslag Gamification Conferentie 2018
    11 oktober 2018

Recente blogs

  • 0
    En toen was er… Apex
    16 februari 2019
  • 0
    Gamification & Drones
    22 januari 2019
  • 0
    Bandersnatch
    29 december 2018
  • 0
    Kom naar de NOT 2019
    17 december 2018
  • 0
    Bye Google+
    11 december 2018

Uitgelicht

  • 0
    Aan de slag met gamification
    10 mei 2018
  • 0
    Gamification: kritiek op motivatie en hoe verder?
    24 april 2018
  • 0
    Download de Werkstuk Game
    4 maart 2018
  • 0
    Nintendo Labo: impuls voor je creativiteit
    24 februari 2018
  • 1
    Aankondiging Gamification Conferentie 2018
    23 januari 2018
© Sem van Geffen | 2014-2019
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.