logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Rollercoaster Tycoons are coming!

Gepubliceerd door Sem op 6 september 2015

Niet alleen een uitroepteken! voor duizenden fans van deze franchise, maar ook voor docenten die wel eens een video game willen koppelen aan hun eigen vak, thema of project: Er komt een nieuwe Rollercoaster Tycoon game voor de PC! Eigenlijk is er nog beter nieuws: er worden momenteel zelfs twee nieuwe games ontwikkeld. In deze blog laten we ze zien en wat je met deze game zou kunnen doen om je klas warm te krijgen voor de lesstof.

Rollercoaster Tycoon World


Deze game had al uitgebracht moeten zijn, maar is opnieuw in ontwikkeling genomen om de kwaliteit te verbeteren. Atari is het roemruchte merk dat achter deze titel schuilt. Inmiddels is er een eerste video met actuele ingame footage beschikbaar. Wat mij opvalt is dat er een prettige, strakke interface te zien is waarmee je achtbanen kunt ontwerpen. Het ontwerpen lijkt heel gemakkelijk te gaan, maar dat wil nog niets zeggen over de opties die er zijn om een achtbaan helemaal naar eigen wens of stijl te maken. Een beetje tegenvallend vind ik sommige graphics, zoals het reuzenrad. Rollercoaster Tycoon World is echter nog lang niet af, dus wellicht worden dit soort zaken nog een beetje opgepoetst.

Planet Coaster


Dit kan in potentie een nog betere Rollercoaster Tycoon worden. De strakke graphics, sfeer en humor in de trailer laten in elk geval een positieve indruk achter. Het bedrijf achter deze game zijn de makers van RollerCoaster Tycoon 3, een game die ik honderden uren heb gespeeld. Dat wekt samen met de trailer vertrouwen. Op de site van Planet Coaster vind je nog wat meer materiaal om in de stemming te komen. Het wachten is uiteraard op meer video’s en uitleg van de features.

Waarom zou je klas hier blij van worden?

Een aantal redenen (op beide games van toepassing):

  • De core dynamic van deze game is een hele krachtige: het bouwen van een omgeving (sandbox game).
  • Het thema van de game is voor jongeren zeer herkenbaar en fun: een pretpark.
  • Het hoofddoel van het spel is om je eigen pretpark te ontwerpen met diverse attracties: je eigen creativiteit wordt aangesproken (een krachtige core drive)
  • Andere doelen van het spel zijn om de bezoekers tevreden te maken en om winst te draaien (dit zijn uitdagende speldoelen)
  • Als er veel verschillende attracties, achtbanen en winkeltjes aanwezig zijn, dan heb je ook nog eens heel veel content om te ontdekken!
  • Wellicht is het mogelijk om elkaars parken te bekijken / te bezoeken (een sociaal aspect van de game)
  • Een activiteit die je altijd al eens had willen doen (kruipen in een ‘epische rol’, ook een core drive): zelf ontwerper zijn

Oké, als we aannemen dat de speldoelen aantrekkelijk zijn voor je klas en er voldoende prikkels in het spel zitten om te blijven doorspelen, hoe kun je dit spel dan koppelen aan de leerdoelen van een vak, thema of project?

Direct raakvlak met je vak: je eigen les of lessenreeks
Je kunt de rollercoaster game koppelen aan een les of liever nog (gezien de tijd die nodig is om te spelen) een lessenreeks met een onderwerp dat een direct raakvlak heeft met het spel. Bijvoorbeeld in het vak Natuurkunde de concepten zwaartekracht, G-krachten en snelheid. De game kan als proeftuin fungeren om deze begrippen toe te passen. Leerlingen kun je de opdracht geven om een achtbaan te laten bouwen met horizontale en verticale G-krachten. Het ontwerp moeten ze schriftelijk onderbouwen: welke elementen uit de achtbaan zorgen voor een bepaalde G-kracht en waarom? Achtbanen kan het zelfs overkoepelende thema binnen je eigen lessenreeks zijn om deze concepten in een lessenreeks als instructie en oefening aan te bieden. Nog een ander leuke leeractiviteit: leerlingen aan de hand van afbeeldingen van bestaande coasters laten inschatten welke G-krachten vrijkomen en hoe groot deze zijn. Vervolgens deze coaster nabouwen in de game en checken of de voorspelling klopt!

Vakoverstijgend project of thema
Niet alleen Natuurkunde of Techniek docenten staan te juichen bij een rollercoaster game, ook collega’s die andere vakken aanbieden kunnen dankbaar gebruik maken van zo`n game. Bij een vreemde taal, zoals Frans of Duits, kun je de opdracht geven om flyers en posters te laten maken ter promotie van het pretpark. Voorwaarde is wel dat de game dan een vakoverstijgend project is en ook bij andere collega’s in de les gebruikt (en gespeeld!) wordt. Alle docenten varen dan een tijdje mee op hetzelfde thema. Bij een vak als Aardrijkskunde kun je leerlingen onderzoek laten doen naar geschikte locaties voor een pretpark en gebruikte criteria hiervoor laten onderbouwen. Hilarisch wordt het bij Biologie, waar je kunt demonstreren wat een ‘hels’ achtbaanritje doet met je maag. Kortom, met een beetje creativiteit kan elke docent aansluiten op het thema. Deze kans hebben we al eens eerder genoemd in de blogpost Inzetten van een video game in de klas.

Implementatie
Wil je een game alleen in je eigen vak of samen met collega’s breder benutten? In welk leerjaar, welke klassen en in welke periode? Houd er rekening mee dat het spelen van de game in de klas tijd kost en er daar faciliteiten voor nodig zijn (moderne pc’s). Voor de aanschaf van meerdere exemplaren van de game moet budget zijn. Een alternatief voor deze Rollercoaster games is de mobiele game Rollercoaster Tycoon 3 Mobile (iOS). Let op: kies niet voor Rollercoaster Tycoon 4 Mobile.

De releasedata van Rollercoaster Tycoon World en Planet Coaster zijn nog onbekend. De ontwikkelaars van Rollercoaster Tycoon World hebben aangegeven dit najaar met een datum te komen.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN