Een van de meest gelezen blogs op Mission Start gaat over het maken van je eigen bord- of kaartspel. Het zou best wel eens het meest gekozen type spelconcept kunnen zijn dat in het onderwijs wordt benut.
Fysiek spelconcept
Het produceren een fysiek spelconcept kost tijd en materiaal. In het kader van rapid prototyping is het daarom niet erg om in eerste instantie met eenvoudig materiaal je eigen spel in elkaar te zetten. Als je je game hebt uitgeprobeerd in de klas en professioneel wilt laten afdrukken, dan kom je al snel uit op The Game Crafter. Hier moet je je eigen grafische bestanden aanleveren. De meeste leraren zijn echter geen grafisch ontwerpers. Gelukkig biedt The Game Crafter een oplossing voor kaartspellen.
Component Studio
Dit is een web-based programma waarmee je spelbenodigdheden voor je eigen fysieke spelconcept zelf kunt ontwerpen en exporteren naar The Game Crafter, waar je opdracht geeft om het te laten drukken en verzenden.
In deze video wordt uitgelegd hoe het programma werkt:
Alternatief
Vind je Component Studio te ingewikkeld of wil je een toch aan de slag met bijvoorbeeld een bordspel, dan heb ik nog een aantal tips:
Ben je benieuwd naar nog meer andere (bestaande) fysieke spelconcepten? Lees dan eens het blog van Inez Groen, ambassadeur van Mission Start. Ook kun je ter inspiratie eens rondkijken op Ditterio’s Race door Spellenland.