Ambassadeur Giovanni Nobre heeft een paper geschreven over de inzet van gamification in het onderwijs. Om zijn betoog in het kort samen te vatten: Deel geen punten uit, maar vrijheid!
Er bestaat geen eenduidige definitie van gamification in de literatuur. Op dit moment is het een betwiste terminologie zonder wetenschappelijke afbakening. De term ‘educational gaming’ past wellicht beter, omdat het meteen een verwijzing is naar het gebruik voor onderwijsdoeleinden. Gamification is meer dan alleen het uitdelen van punten, xp etc. Hoewel anticiperen op extrinsieke motivatie door dit soort gamemechanismen niet per definitie verkeerd hoeft te zijn, is het goed om te weten dat intrinsieke motivatie duurzamer is. De kracht van games zit ‘m daarom vooral in andere elementen: vrijheid en betekenisvolle contexten. Een spel dient gepaard te gaan met een bepaalde mate van vrijheid: Vrijheid om te experimenteren, te falen, te verkennen en het beheersen van de eigen ervaring. Ook zijn betekenisvolle contexten belangrijk [denk aan een verhaal, casus etc.], want dit zijn situaties waar leerlingen zich op kunnen inleven om [kennis, vaardigheden, gedrag] in te oefenen.
Giovanni stelt zijn paper beschikbaar voor onze community om te lezen en eventuele referenties naar onderzoek over gamification te vinden.
Download gratis ‘Gamification, motivatie en cognitie’
Kenmerken: Pdf-bestand | 0,39 MB