logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe

Inzet van gamification (paper)

Gepubliceerd door Sem op 4 februari 2015

Ambassadeur Giovanni Nobre heeft een paper geschreven over de inzet van gamification in het onderwijs. Om zijn betoog in het kort samen te vatten: Deel geen punten uit, maar vrijheid!

Er bestaat geen eenduidige definitie van gamification in de literatuur. Op dit moment is het een betwiste terminologie zonder wetenschappelijke afbakening. De term ‘educational gaming’ past wellicht beter, omdat het meteen een verwijzing is naar het gebruik voor onderwijsdoeleinden. Gamification is meer dan alleen het uitdelen van punten, xp etc. Hoewel anticiperen op extrinsieke motivatie door dit soort gamemechanismen niet per definitie verkeerd hoeft te zijn, is het goed om te weten dat intrinsieke motivatie duurzamer is. De kracht van games zit ‘m daarom vooral in andere elementen: vrijheid en betekenisvolle contexten. Een spel dient gepaard te gaan met een bepaalde mate van vrijheid: Vrijheid om te experimenteren, te falen, te verkennen en het beheersen van de eigen ervaring. Ook zijn betekenisvolle contexten belangrijk [denk aan een verhaal, casus etc.], want dit zijn situaties waar leerlingen zich op kunnen inleven om [kennis, vaardigheden, gedrag] in te oefenen.

Giovanni stelt zijn paper beschikbaar voor onze community om te lezen en eventuele referenties naar onderzoek over gamification te vinden.

Download gratis ‘Gamification, motivatie en cognitie’

Kenmerken: Pdf-bestand | 0,39 MB

Recente blogs

  • 0
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo laat de designer in je los
    11 mei 2019
  • 0
    Google kondigt Stadia aan
    20 maart 2019

Uitgelicht

  • 0
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo laat de designer in je los
    11 mei 2019
  • 0
    Gamification & Drones
    22 januari 2019
  • 0
    Aan de slag met gamification
    10 mei 2018
© Sem van Geffen | 2014-2019
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Noodzakelijk Altijd ingeschakeld