logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Inzet van gamification (paper)

Gepubliceerd door Sem op 4 februari 2015

Ambassadeur Giovanni Nobre heeft een paper geschreven over de inzet van gamification in het onderwijs. Om zijn betoog in het kort samen te vatten: Deel geen punten uit, maar vrijheid!

Er bestaat geen eenduidige definitie van gamification in de literatuur. Op dit moment is het een betwiste terminologie zonder wetenschappelijke afbakening. De term ‘educational gaming’ past wellicht beter, omdat het meteen een verwijzing is naar het gebruik voor onderwijsdoeleinden. Gamification is meer dan alleen het uitdelen van punten, xp etc. Hoewel anticiperen op extrinsieke motivatie door dit soort gamemechanismen niet per definitie verkeerd hoeft te zijn, is het goed om te weten dat intrinsieke motivatie duurzamer is. De kracht van games zit ‘m daarom vooral in andere elementen: vrijheid en betekenisvolle contexten. Een spel dient gepaard te gaan met een bepaalde mate van vrijheid: Vrijheid om te experimenteren, te falen, te verkennen en het beheersen van de eigen ervaring. Ook zijn betekenisvolle contexten belangrijk [denk aan een verhaal, casus etc.], want dit zijn situaties waar leerlingen zich op kunnen inleven om [kennis, vaardigheden, gedrag] in te oefenen.

Giovanni stelt zijn paper beschikbaar voor onze community om te lezen en eventuele referenties naar onderzoek over gamification te vinden.

Download gratis ‘Gamification, motivatie en cognitie’

Kenmerken: Pdf-bestand | 0,39 MB

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN