logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Geschiedenis wordt leuker met CivilizationEDU

Gepubliceerd door Sem op 24 juni 2016

Na Sim City Edu en de aankomende Minecraft Edu, is het nu de beurt aan een andere grote game titel om ‘vertaald’ te worden naar het onderwijs: Civilization. In 2017 komt er namelijk een speciale educatieve versie, CivilizationEDU.

Een beschaving opbouwen
Take-Two, 2K en Firaxis Game kondigden vandaag tijdens de dertiende Annual Game for Change Festival een partnership aan met Glasslab, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Sim City Edu. Gezamenlijk zal er volgend najaar een aangepaste versie van Sid Meier’s Civilization V worden uitgebracht voor middelbare scholen in de Verenigde Staten. In CivilizationEDU bouw je een beschaving op, waarbij je als speler verantwoordelijk bent voor beslissingen die directe invloed hebben op de economie, technologie, de maatschappij en daarmee de overlevingskansen van je volk in het algemeen. CivilizationEDU zal zich focussen op 21st Century Skills als kritisch denken. Er worden historische gebeurtenissen speelbaar gemaakt. Spelers kunnen daardoor relaties leggen tussen oorzaak en gevolg van hun acties.

Learning Analytics
In CivilizationEDU wordt de voortgang per student bijgehouden en worden (performance) assessments beschikbaar gesteld om te meten hoe goed spelers in staat zijn om bijvoorbeeld bepaalde beslissingen in te schatten. De game kan daarmee misschien een aantrekkelijk alternatief bieden voor het traditionele proefwerk in de klas. De focus ligt daarmee niet zo zeer op reproductie van kennis (feitjes, jaartallen), maar het gebruik maken van deze kennis om beslissingen te nemen – in een gesimuleerde omgeving – die leiden tot succes of falen. Docenten kunnen via een dashboard vorderingen van leerlingen zien. Tutorials, gameplay instructies en lesbrieven (om aan te sluiten bij 21st Century Skills) staan ook op de rol.

Sid Meier’s Civilization V, waarop CivilizationEDU is gebaseerd, kan worden gezien als een commercieel succesvol digitaal spelconcept met meer dan acht miljoen verkochte exemplaren in zes jaar tijd.

Trend: meer games in de klas
Hoewel het nog onduidelijk en allerminst zeker is dat CivilizationEDU ook in Nederlandse klaslokalen te spelen zal zijn, zien we een positieve trend: Grote uitgevers van commerciële video games beginnen steeds meer een markt te zien in het onderwijs. Helemaal niet gek, want 21st Century Skills worden steeds belangrijker en dan is juist de combinatie met games – als motiverende, rijke leeromgeving waarin fouten gemaakt mogen worden – zeer interessant.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN