logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Download de Werkstuk Game

Gepubliceerd door Sem op 4 maart 2018

Een werkstuk, project of thema kun je nu in de vorm van een spelconcept aanbieden. De Werkstuk Game is gratis beschikbaar om te gebruiken in de klas en in principe voor elke onderwijssector interessant. In deze blog leg ik wat meer uit over hoe deze game werkt.

Hoe het werkt
Gedurende een aantal weken zijn leerlingen individueel of in kleine groepen bezig met een bepaald werkstuk. Zo`n periode duurt vaak lang, leerlingen stellen het werk snel uit, beginnen daardoor te laat en raffelen over het algemeen opdrachten af. Met de Werkstuk Game plaats je leerlingen in het volgende spelconcept: door elke week een stukje van een werkstuk in te leveren en daarbij te voldoen aan eisen die je als leraar stelt, kunnen zij beloningen verdienen waardoor ze hun eindproduct nog beter kunnen maken en daarmee het spel kunnen winnen: Wie heeft het beste werkstuk?

In de Werkstuk Game kun je drie categorieën beloningen verdienen:

  • Feedback op de inhoud
  • Tijd (in seconden) voor een eindpresentatie, die meetelt in de beoordeling
  • Tools om het werkstuk in een bepaalde vorm in te leveren en te presenteren

Aan het begin van de Werkstuk Game heeft elke leerling / elk team nog geen recht op feedback, 0 seconden tijd om te presenteren en geen tools.

Speltactiek voor de leerling
Als leraar bepaal je wat er elke week ingeleverd moet worden en daar staan punten als beloning tegenover. Deze punten mogen vervolgens worden ingezet om feedback, tijd en tools te kopen. Gaandeweg de periode zijn er betere beloningen te verdienen: Meer tijd bijvoorbeeld, maar ook aantrekkelijkere tools. Maar… een betere beloning kost meer punten. Leerlingen kunnen kiezen om van alles een beetje te kopen of zich te focussen op één of maximaal twee categorieën beloningen. Er zijn dus twee tactieken mogelijk: generaliseren of specialiseren.

Werkstuk Game
Het spelconcept bestaat uit drie onderdelen: de spelregels, een skill tree en een weekoverzicht. In de spelregels staat uitgelegd hoe leerlingen punten kunnen verdienen en hoe zij deze mogen besteden aan beloningen, die in de skill tree staan. De skill tree bevat de drie categorieën beloningen (feedback, tijd en tools), zodat leerlingen keuzes kunnen maken gedurende het werken aan een project of werkstuk. In het weekoverzicht houden zij bij hoeveel punten ze elke week hebben verdiend. Je kunt dit vergelijken met een digitaal dashboard dat eigenlijk met pen en papier wordt bijgehouden.

Download de Werkstuk Game via de site van De Super Uitdaging.

Hybride spelconcept
In Gids voor Gamification (2016) maak ik onderscheid tussen vier type spelconcepten (fysiek, digitaal, blended en hybride). Een hybride spelconcept is het gamificeren van creatieve processen. Een creatief proces is – kort gezegd – ‘iets maken’ op basis van ontwerpeisen, door in stappen te brainstormen om tot een prototype te komen en deze oplossing te presenteren. Zo`n proces kom je op school vrijwel altijd tegen in de vorm van werkstukken, projecten of thema’s. Om creativiteit te stimuleren moet je in het onderwerp kunnen duiken, informatie onderzoeken en omgaan met beperkingen (niet elke oplossing is even geschikt).

De Super Uitdaging
De Werkstuk Game is ontwikkeld in samenwerking met De Super Uitdaging. Hier werk ik aan opdrachten op het gebied van spelconcepten voor het onderwijs en geef ik training gamification aan schoolteams die geprofessionaliseerd willen worden.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN