Een werkstuk, project of thema kun je nu in de vorm van een spelconcept aanbieden. De Werkstuk Game is gratis beschikbaar om te gebruiken in de klas en in principe voor elke onderwijssector interessant. In deze blog leg ik wat meer uit over hoe deze game werkt.
Hoe het werkt
Gedurende een aantal weken zijn leerlingen individueel of in kleine groepen bezig met een bepaald werkstuk. Zo`n periode duurt vaak lang, leerlingen stellen het werk snel uit, beginnen daardoor te laat en raffelen over het algemeen opdrachten af. Met de Werkstuk Game plaats je leerlingen in het volgende spelconcept: door elke week een stukje van een werkstuk in te leveren en daarbij te voldoen aan eisen die je als leraar stelt, kunnen zij beloningen verdienen waardoor ze hun eindproduct nog beter kunnen maken en daarmee het spel kunnen winnen: Wie heeft het beste werkstuk?
In de Werkstuk Game kun je drie categorieën beloningen verdienen:
Aan het begin van de Werkstuk Game heeft elke leerling / elk team nog geen recht op feedback, 0 seconden tijd om te presenteren en geen tools.
Speltactiek voor de leerling
Als leraar bepaal je wat er elke week ingeleverd moet worden en daar staan punten als beloning tegenover. Deze punten mogen vervolgens worden ingezet om feedback, tijd en tools te kopen. Gaandeweg de periode zijn er betere beloningen te verdienen: Meer tijd bijvoorbeeld, maar ook aantrekkelijkere tools. Maar… een betere beloning kost meer punten. Leerlingen kunnen kiezen om van alles een beetje te kopen of zich te focussen op één of maximaal twee categorieën beloningen. Er zijn dus twee tactieken mogelijk: generaliseren of specialiseren.
Werkstuk Game
Het spelconcept bestaat uit drie onderdelen: de spelregels, een skill tree en een weekoverzicht. In de spelregels staat uitgelegd hoe leerlingen punten kunnen verdienen en hoe zij deze mogen besteden aan beloningen, die in de skill tree staan. De skill tree bevat de drie categorieën beloningen (feedback, tijd en tools), zodat leerlingen keuzes kunnen maken gedurende het werken aan een project of werkstuk. In het weekoverzicht houden zij bij hoeveel punten ze elke week hebben verdiend. Je kunt dit vergelijken met een digitaal dashboard dat eigenlijk met pen en papier wordt bijgehouden.
Download de Werkstuk Game via de site van De Super Uitdaging.
Hybride spelconcept
In Gids voor Gamification (2016) maak ik onderscheid tussen vier type spelconcepten (fysiek, digitaal, blended en hybride). Een hybride spelconcept is het gamificeren van creatieve processen. Een creatief proces is – kort gezegd – ‘iets maken’ op basis van ontwerpeisen, door in stappen te brainstormen om tot een prototype te komen en deze oplossing te presenteren. Zo`n proces kom je op school vrijwel altijd tegen in de vorm van werkstukken, projecten of thema’s. Om creativiteit te stimuleren moet je in het onderwerp kunnen duiken, informatie onderzoeken en omgaan met beperkingen (niet elke oplossing is even geschikt).
De Super Uitdaging
De Werkstuk Game is ontwikkeld in samenwerking met De Super Uitdaging. Hier werk ik aan opdrachten op het gebied van spelconcepten voor het onderwijs en geef ik training gamification aan schoolteams die geprofessionaliseerd willen worden.