logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Debriefing: Wie is de Mol?

Gepubliceerd door Sem op 10 maart 2019

Afgelopen weken was het negentiende seizoen van Wie is de Mol op televisie. Afgelopen zaterdag werd de finale uitgezonden met een traditionele terugblik op de afleveringen en bekendmaking van de winnaar, verliezer en de mol. Zo`n nabespreking is een wezenlijk onderdeel van een spelconcept.

Debriefing
Een terugblik met de deelnemers op een spel dat is gespeeld wordt een debriefing genoemd. Het heeft in de klas een aantal functies. Een eerste reden om een (spannend, wat langer) spelconcept na te bespreken is om leerlingen stoom af te laten blazen. Een tweede reden is om te evalueren hoe het spel is gespeeld, wat voor uitdagingen de spelers tegenkwamen in de leeractiviteiten en wat zij hebben geleerd. Je kunt er voor kiezen om in een debriefing de winnaar(s) van het spel bekend te maken. Als echter het wachten op de uitslag voor leerlingen te spannend is of te lang duurt, dan kun je beter deze meteen bekend maken.

In Gamification in de klas lees je meer over de debriefing van een spelconcept.

Finale bij Wie is de Mol
De inhoud van de afgelopen finale vond ik, in vergelijking met eerdere seizoenen, minder leuk. Dit kwam vooral door de live uitzending met publiek. Hoewel het erg leuk is om te zien hoe heel Nederland in de ban was van Wie is de Mol, bleef er relatief weinig zendtijd over voor leuke fragmenten. De verborgen aanwijzingen werden zelfs overgeslagen, iets wat steeds na afloop in het programma Moltalk wel behoorlijk veel aandacht kreeg. Hier had door de programmamaker misschien een andere afweging gemaakt kunnen worden.

De debriefing van een spelconcept is de moeite waard om – net als het spelconcept zelf – achteraf kritisch te bekijken.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN