Gamen op school zou in de toekomst nog wel eens een boost kunnen krijgen. Gisteren kondigde Google haar nieuwe dienst Stadia aan, waarmee je zonder een (dure) console games kunt streamen om te spelen. Gaan video games dan eindelijk doorbreken in het onderwijs?
Hoe werkt het?
Niet te snel juichen…
Er zijn een aantal zaken die op orde moeten zijn om meer scholen de stap naar video games te laten maken. Zo heb je als school een snelle verbinding nodig met het internet en moet Google zorgen voor een goed gevulde catalogus aan games, die voor gebruik in klassen interessant zijn. Hoe het zit met de kosten van het abonnement is nog niet duidelijk.
Wat zijn de voordelen van video games?
Mits passend in het bereiken van leerdoelen kun je een video game direct inzetten om leerlingen zelfstandig te laten spelen of klassikaal te doorlopen. Een video game is een activerende werkvorm die voor variatie in de les kan zorgen.
Het platform lanceert dit jaar in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa. Deze zomer komt Google met meer details en kun je ontdekken welke games als eerste worden aangeboden. Afhankelijk van het soort abonnement, de kosten en dit aanbod klinkt Stadia veel belovend. Ik hoop dat het leraren enthousiast zal maken om meer uit video games te halen in de klas.