Menig leerkracht zal het afgelopen schooljaar met plezier of gefronste wenkbrauwen hebben aangehoord in de klas: Fortnite was talk of the school. Van het laatste nieuws tot de leukste dansjes en hoeveel euro er aan skins in het weekend door leerlingen werden besteed.
En toen kwam er deze maand opeens Apex Legends. Zonder wachttijd. Direct speelbaar.
Oude wijn in nieuwe zakken?
De makers van Titanfall 2 hadden in het diepste geheim van Electronic Arts opdracht gekregen om een eigen battle royal game te ontwikkelen. In dit nog altijd zeer populaire genre zit je met tientallen andere spelers in een potje, waarbij er slechts één winnaar overblijft. Ga je dood, dan lig je uit het spel. Shooters zijn intens, kunnen in potjes van een paar minuten gespeeld worden én ook in teams. Dat laatste bood Fortnite niet en hebben ze heel slim aan het spelconcept van Apex Legends toegevoegd. In teams van drie spelers ga je de anderen te lijf, waarbij je ook nog eens een eigen character kunt kiezen met unieke eigenschappen.
Variatie, variatie, variatie…
De parallel met het klaslokaal is duidelijk. Elke game die je als leraar inzet heeft een (beperkte) houdbaarheidsdatum. Om een niet al te ingewikkelde game leuk te houden, moet je deze niet elke les inzetten en afwisselen met andere games of actieve werkvormen. Laatst begeleidde ik een docent die bezig met het formuleren van een onderzoeksvraag. Hij wilde graag zijn studenten wat meer activeren in de les en kwam uit op een doe-week die altijd in de laatste week voor de zomervakantie van stal wordt gehaald. Deze doe-week wilde hij aan het begin van het nieuwe schooljaar nog eens herhalen. Ik vertel hem over Apex Legends en hoe zij in een paar dagen tijd tien miljoen gamers aan het spelen wisten te krijgen, die eigenlijk toch vooral Fortnite aan het doen waren.
Dus: een aangepaste variant
Analoog aan het succes van Apex Legends adviseer ik hem om een variant op zijn doe-week te bedenken. Leerlingen en studenten hebben feilloos in de gaten als je iets herhaalt wat zij al lang kennen (en daardoor misschien saai vinden). Zij kijken ook dwars door een game heen die eigenlijk niet leuk is om te spelen (chocolate broccoli). Maar… als je wel degelijk je best hebt gedaan om met iets nieuws te komen wat goed te spelen is, dan creëer je enthousiasme. Zo zou de betreffende doe-week misschien wel eens verkort kunnen worden naar een hackathon van twee dagen met een prijs, een spectaculaire opdrachtgever en een speciale jury.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Deze collega kan zijn groep studenten in elk geval flink verrassen. Net als Apex.