logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Beware of the Badges: MOOC Badges

Gepubliceerd door Sem op 3 september 2016

Eind oktober kun je bij MOOC Factory een korte online cursus volgen over leren met digitale badges. Wat zijn badges, hoe zou je badges in je ontwerp voor een spelconcept kunnen benutten en welke valkuilen kun je beter ontwijken?

Definitie en functie van badges
Een badge is symbolische vorm van feedback, in de vorm van bijvoorbeeld een sticker of digitale afbeelding, die je als lerende kunt verdienen door leeractiviteiten te ondernemen en af te ronden. Met badges kun je als leraar een lerende laten weten dat hij/zij (deel)taken van een opdracht heeft afgerond, ervan heeft geleerd en daardoor competent (aan het worden) is. Het is een speelse manier om voortgang in het leerproces visueel te maken en tegelijkertijd heeft het ook voor sommige leerlingen een uitdaging in zich: zo veel en zo snel mogelijk badges halen.

Een badge is niet hetzelfde als een spelconcept
Met badges kun je dus voor leerlingen een stukje voortgang in een spelconcept duidelijk maken – waarbij het spelconcept het leerproces is inclusief leerdoelen – en beloningen uitdelen. Je verdient pas een badge als je iets hebt gedaan of afgerond. Daar zitten altijd eisen aan vast. Eisen die de leraar van te voren vaststelt en kan toetsen. Een badge an sich maakt nog geen spelconcept. Badges zijn een game element dat aan een spelconcept toegevoegd kan worden. Maar een spelconcept omvat veel meer: leer- en speldoelen, een feedbacksysteem enz., zie het Mission Start ontwerpmodel (Gamification in de klas, 2014). Dit betekent dan ook dat, als je een spelconcept gaat ontwerpen, er meer en ook eerst andere ontwerpkeuzes gemaakt moeten worden. Met alleen badges kun je niet spreken over een spelconcept en bij het ontwerpen van een spelconcept komen verschillende ontwerpkeuzes aan de orde.

Wat moet je dan met die badges doen?
Voordat je je gaat storten op dit soort specifieke game elementen, moet je eerst een ontwerpaanpak hebben waarin alle aspecten van gamification aan bod komen. Afhankelijk van wat je wilt kies je voor een type spelconcept: fysiek, digitaal, blended of hybride. Daarna bepaal je de leer- en speldoelen. Vervolgens ga je verder met de uitwerking van het spelconcept, waarin de keuze voor beloning en voortgang (waar badges als oplossing voor gebruikt kunnen worden) aan de orde komt. Je leest het al, first things first. Eerst de basis van je spelconcept bepalen, daarna komt de rest en dus ook eventueel die badges.

Tips om valkuilen te voorkomen
Heb je weinig tijd om te ontwerpen, neem dan in elk geval de volgende, korte ontwerptips ter harte:

  • Focus bij beloning vooral op intrinsieke motivatie, waarbij badges alleen individueel zichtbaar zijn (anders moedig je misschien onbedoeld competitie aan)
  • Verbeter eerst je opdrachten en leersituaties; in de praktijk zijn leerlingen vaak blijer met een uitdagende opdracht zonder badges dan een ‘saaie’ opdracht mét badges
  • Geef leerlingen enige keuze- en bewegingsvrijheid, los van de ontwerpkeuze om badges te gebruiken
  • Zorg voor aantrekkelijk vormgegeven (eye candy) badges, het oog wil namelijk ook wat

Met deze tips en mijn voorbeschouwing op de aankomende MOOC Get into Digital Badges wens ik iedereen die deze cursus gaat volgen veel plezier en succes!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN