Eind oktober kun je bij MOOC Factory een korte online cursus volgen over leren met digitale badges. Wat zijn badges, hoe zou je badges in je ontwerp voor een spelconcept kunnen benutten en welke valkuilen kun je beter ontwijken?
Definitie en functie van badges
Een badge is symbolische vorm van feedback, in de vorm van bijvoorbeeld een sticker of digitale afbeelding, die je als lerende kunt verdienen door leeractiviteiten te ondernemen en af te ronden. Met badges kun je als leraar een lerende laten weten dat hij/zij (deel)taken van een opdracht heeft afgerond, ervan heeft geleerd en daardoor competent (aan het worden) is. Het is een speelse manier om voortgang in het leerproces visueel te maken en tegelijkertijd heeft het ook voor sommige leerlingen een uitdaging in zich: zo veel en zo snel mogelijk badges halen.
Een badge is niet hetzelfde als een spelconcept
Met badges kun je dus voor leerlingen een stukje voortgang in een spelconcept duidelijk maken – waarbij het spelconcept het leerproces is inclusief leerdoelen – en beloningen uitdelen. Je verdient pas een badge als je iets hebt gedaan of afgerond. Daar zitten altijd eisen aan vast. Eisen die de leraar van te voren vaststelt en kan toetsen. Een badge an sich maakt nog geen spelconcept. Badges zijn een game element dat aan een spelconcept toegevoegd kan worden. Maar een spelconcept omvat veel meer: leer- en speldoelen, een feedbacksysteem enz., zie het Mission Start ontwerpmodel (Gamification in de klas, 2014). Dit betekent dan ook dat, als je een spelconcept gaat ontwerpen, er meer en ook eerst andere ontwerpkeuzes gemaakt moeten worden. Met alleen badges kun je niet spreken over een spelconcept en bij het ontwerpen van een spelconcept komen verschillende ontwerpkeuzes aan de orde.
Wat moet je dan met die badges doen?
Voordat je je gaat storten op dit soort specifieke game elementen, moet je eerst een ontwerpaanpak hebben waarin alle aspecten van gamification aan bod komen. Afhankelijk van wat je wilt kies je voor een type spelconcept: fysiek, digitaal, blended of hybride. Daarna bepaal je de leer- en speldoelen. Vervolgens ga je verder met de uitwerking van het spelconcept, waarin de keuze voor beloning en voortgang (waar badges als oplossing voor gebruikt kunnen worden) aan de orde komt. Je leest het al, first things first. Eerst de basis van je spelconcept bepalen, daarna komt de rest en dus ook eventueel die badges.
Tips om valkuilen te voorkomen
Heb je weinig tijd om te ontwerpen, neem dan in elk geval de volgende, korte ontwerptips ter harte:
Met deze tips en mijn voorbeschouwing op de aankomende MOOC Get into Digital Badges wens ik iedereen die deze cursus gaat volgen veel plezier en succes!