logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Verslag Gamification Conferentie 2018

Gepubliceerd door Sem op 11 oktober 2018

Dinsdag 9 oktober jl. vond voor de derde keer de jaarlijkse uitwisseling van Mission Start plaats. Op het Koning Willem I College waren we te gast voor Gamification Conferentie 2018. In deze blog een kort verslag.

Opening
Dagvoorzitter Inez Groen trapte af met Battlefield V en de oorlogssimulator VBS, die op de mbo afdeling Academie voor Orde en Veiligheid wordt gebruikt. Battlefield V stond in de spotlights vanwege de speelbare oorlogsmap in Rotterdam. Daarnaast vertelde Inez over de unieke Discovery Mode in Assassin’s Creed Origins en triggerde het publiek met een kattenbelletje: worden we niet stiekem heel erg geconditioneerd door video games?

Keynote Autonomie ondersteunen met Gamification
Gerben Bakker en Stijn Folkers hebben de shift gemaakt van Reward Based Gamification naar Meaningful Gamification. In hun keynote die je hier kunt downloaden laten deze docenten een concreet uitgewerkt voorbeeld zien (het gebruik van een skill tree).

Open Space

Na de eerste ronde met werksessies stonden verschillende gamification experts klaar met fysieke, blended en digitale spelconcepten om uit te proberen. Hulan had voor deze conferentie een app ontwikkeld, waarin foto’s en reacties op een Social Wall in de Open Space gepost konden worden.

Keynote Escaperoom
De volgende gastspreker, Michiel van Eunen, nam ons mee in de wereld van escaperooms. Niet alleen trending in het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven waar hij deze ontwerpt om inzicht te krijgen in gedrag van medewerkers.

Ontwerpen van Gamification
Slides van mijn werksessie in ronde twee en drie staan online. Aan de hand van het Mens-erger-je-niet spel gingen deelnemers aan de slag met het aanpassen van spelregels en toevoegen van game elementen. Game modellen, zoals de Core Dynamics en Engagement Circle kwamen al spelenderwijs aan de orde. Fortnite, FIFA 19 en Red Dead Redemption 2 dienden als referentie.

Terugblik op de conferentie

Er waren verschillende werksessies om te volgen. Van ‘AR/VR in het onderwijs’ tot ‘Klas als team’ en een inleiding in Sportification. Na de conferentie is er een digitale evaluatie onder de deelnemers uitgezet om feedback te verzamelen. De gemiddelde tevredenheid van de deelnemers komt uit op een 7,5 als rapportcijfer.

Met dank aan
Voor het mede mogelijk maken van Gamification Conferentie 2018 wil ik alle werksessieleiders, keynote sprekers en Open Space begeleiders hartelijk danken. Vanuit het Koning Willem I College waren diverse mbo studenten actief in de ondersteuning van dit evenement.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN