logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Verslag Gamification Conferentie 2017

Gepubliceerd door Sem op 26 maart 2017

Op zaterdag 25 maart a.s. werd op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch de tweede conferentie van Mission Start gehouden. Met ruim 100 deelnemers, 26 workshops, twee keynotes en een drone show vond de jaarlijkse uitwisseling van onze community of practice rondom gamification plaats in een zonnige, ontspannen en enthousiaste sfeer. In deze blog lees je een kort verslag!

Keynote Minecraft in de klas

Richard Meijer vertelde over de beleveniswereld van kinderen en hoe naadloos (video) games daar in passen. Een van Richard’s specialiteiten is het geven van Minecraft trainingen aan leerkrachten om ze bekend te maken met deze onwijs populaire game en hoe dit digitale spelconcept educatief ingezet kan worden in de klas. Richard wist het publiek van begin tot eind te boeien met leuke anekdotes en rake uitspraken. In de workshops nam hij deelnemers mee in de educatieve versie van Minecraft.

Keynote Erik Meester

Erik Meester plaatste kritische kanttekeningen bij gamification. Games zijn niet altijd een oplossing (voor een instructieprobleem). Als leerkracht en ontwerper moet je goed weten waarom je een game wilt inzetten en ook checken of zo`n game naderhand heeft geleid tot het gewenste resultaat. Uiteraard is Erik wel degelijk voorstander van games en gamification, maar hij pleitte voor een professionele dialoog: we moeten als community volwassen worden: met elkaar het bestaansrecht van gamification proberen aan te tonen.

Programmalijnen en workshops

De conferentie stond in teken van Games, Design en Technology. De meeste workshops waren in de Games programmalijn te vinden. Zo presenteerde dagvoorzitter Inez Groen bord- en kaartspellen die in de klas te gebruiken zijn en kon je bij de workshop van Gamestad het programma Construct 2 leren kennen, waarmee games gebouwd worden door leerlingen. In de programmalijn Design werden diverse theoretische modellen gepresenteerd, waaronder het Octalysis framework van goeroe Yu-kai Chou. Maar ook werd er ingezoomd op brein-kennis of game elementen die studenten interessant vinden. In de programmalijn Technology was er aandacht voor VR games in de vakken Engels en Rekenen. Ook konden deelnemers drones bouwen en meer horen over de Drone Cup pilot, die Mission Start ondersteunt.

Drone race show

Vanuit Boombuzztic was er een drone race op het schoolplein bij School voor de Toekomst, waar tijdens de lunch fanatiek werd gevlogen door FPV pilots. Jelmer Poelsma maakte de volgende vette video om te laten zien hoe zeer deze nieuwe kijksport in opkomst is.

App: muntjes verzamelen en je dashboard updaten!

Hulan Studio verzorgde voor de tweede keer de app voor onze conferentie. Deze keer werd er gamification aan de app en conferentie toegevoegd, door alle deelnemers digitale muntjes te laten verzamelen tijdens de workshops. Buiten de workshops zochten deelnemers elkaar op. Bij het registreren van de app moest elke deelnemer namelijk een aantal keuzes maken. Houd je van kroket, hamburger of taart? Ben je fan van Batman, Jessica Jones of the Turtles? Gemaakte keuzes van andere deelnemers moest je als deelnemer proberen te raden en daarmee kon je muntjes scoren. Deze muntjes verhoogden je kans op een leuke (kleine) prijs in de prijzenkast van de app. Ook was er een dashboard, waarin je je eigen groei als deelnemer kon zien door workshops te volgen.

In de pers
Aandacht voor Gamification Conferentie 2017 was er vanuit het Brabants Dagblad.

Studenten en medewerkers Koning Willem I College
Aan de conferentie werkten diverse studenten mee van het Koning Willem I College: Het Techniek Atelier, het Evenementenbureau, de Middelbare Horecaschool, het Bouwhuis en de SPOS in Hintham, Academie voor Media, Art & Performance. Ook maakten medewerkers van o.a. het Facilitair Bedrijf en het Evenementenbureau deze conferentie mogelijk, waarvoor hartelijk dank!

Algemene waardering
Gamification Conferentie 2017 is tot nu toe door ongeveer 30 respondenten gewaardeerd met een 7,6. Er zijn een aantal aspecten ‘los’ gemeten, waaronder gastvrijheid (8,7) en keynotes (8,1). Feedback ter verbetering was er uiteraard ook, die we ons ter harte zullen nemen. Redenen voor deelnemers om de volgende keer terug te komen liggen vooral in het volgen van workshops die ze niet hadden kunnen kiezen en nog meer praktijkvoorbeelden zien van gamification.

2018……..
Volgend jaar keert Dé Gamification Conferentie terug. Stay tuned!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN