Verslag Gamification Conferentie 2017

Op zaterdag 25 maart a.s. werd op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch de tweede conferentie van Mission Start gehouden. Met ruim 100 deelnemers, 26 workshops, twee keynotes en een drone show vond de jaarlijkse uitwisseling van onze community of practice rondom gamification plaats in een zonnige, ontspannen en enthousiaste sfeer. In deze blog lees je een kort verslag!

Keynote Minecraft in de klas

Richard Meijer vertelde over de beleveniswereld van kinderen en hoe naadloos (video) games daar in passen. Een van Richard’s specialiteiten is het geven van Minecraft trainingen aan leerkrachten om ze bekend te maken met deze onwijs populaire game en hoe dit digitale spelconcept educatief ingezet kan worden in de klas. Richard wist het publiek van begin tot eind te boeien met leuke anekdotes en rake uitspraken. In de workshops nam hij deelnemers mee in de educatieve versie van Minecraft.

Keynote Erik Meester

Erik Meester plaatste kritische kanttekeningen bij gamification. Games zijn niet altijd een oplossing (voor een instructieprobleem). Als leerkracht en ontwerper moet je goed weten waarom je een game wilt inzetten en ook checken of zo`n game naderhand heeft geleid tot het gewenste resultaat. Uiteraard is Erik wel degelijk voorstander van games en gamification, maar hij pleitte voor een professionele dialoog: we moeten als community volwassen worden: met elkaar het bestaansrecht van gamification proberen aan te tonen.

Programmalijnen en workshops

De conferentie stond in teken van Games, Design en Technology. De meeste workshops waren in de Games programmalijn te vinden. Zo presenteerde dagvoorzitter Inez Groen bord- en kaartspellen die in de klas te gebruiken zijn en kon je bij de workshop van Gamestad het programma Construct 2 leren kennen, waarmee games gebouwd worden door leerlingen. In de programmalijn Design werden diverse theoretische modellen gepresenteerd, waaronder het Octalysis framework van goeroe Yu-kai Chou. Maar ook werd er ingezoomd op brein-kennis of game elementen die studenten interessant vinden. In de programmalijn Technology was er aandacht voor VR games in de vakken Engels en Rekenen. Ook konden deelnemers drones bouwen en meer horen over de Drone Cup pilot, die Mission Start ondersteunt.

Drone race show

Vanuit Boombuzztic was er een drone race op het schoolplein bij School voor de Toekomst, waar tijdens de lunch fanatiek werd gevlogen door FPV pilots. Jelmer Poelsma maakte de volgende vette video om te laten zien hoe zeer deze nieuwe kijksport in opkomst is.

App: muntjes verzamelen en je dashboard updaten!

Hulan Studio verzorgde voor de tweede keer de app voor onze conferentie. Deze keer werd er gamification aan de app en conferentie toegevoegd, door alle deelnemers digitale muntjes te laten verzamelen tijdens de workshops. Buiten de workshops zochten deelnemers elkaar op. Bij het registreren van de app moest elke deelnemer namelijk een aantal keuzes maken. Houd je van kroket, hamburger of taart? Ben je fan van Batman, Jessica Jones of the Turtles? Gemaakte keuzes van andere deelnemers moest je als deelnemer proberen te raden en daarmee kon je muntjes scoren. Deze muntjes verhoogden je kans op een leuke (kleine) prijs in de prijzenkast van de app. Ook was er een dashboard, waarin je je eigen groei als deelnemer kon zien door workshops te volgen.

In de pers
Aandacht voor Gamification Conferentie 2017 was er vanuit het Brabants Dagblad.

Studenten en medewerkers Koning Willem I College
Aan de conferentie werkten diverse studenten mee van het Koning Willem I College: Het Techniek Atelier, het Evenementenbureau, de Middelbare Horecaschool, het Bouwhuis en de SPOS in Hintham, Academie voor Media, Art & Performance. Ook maakten medewerkers van o.a. het Facilitair Bedrijf en het Evenementenbureau deze conferentie mogelijk, waarvoor hartelijk dank!

Algemene waardering
Gamification Conferentie 2017 is tot nu toe door ongeveer 30 respondenten gewaardeerd met een 7,6. Er zijn een aantal aspecten ‘los’ gemeten, waaronder gastvrijheid (8,7) en keynotes (8,1). Feedback ter verbetering was er uiteraard ook, die we ons ter harte zullen nemen. Redenen voor deelnemers om de volgende keer terug te komen liggen vooral in het volgen van workshops die ze niet hadden kunnen kiezen en nog meer praktijkvoorbeelden zien van gamification.

2018……..
Volgend jaar keert Dé Gamification Conferentie terug. Stay tuned!

  • Kan het volgend jaar over gamification binnen organsiaties gaan?
    Geeft ook perspectief voor studenten.

    • Beste Henk, die kant zullen we niet op gaan. De focus blijft op interventies in de klas, ontwerpen van spelconcepten, gebruik maken van technologie en onderzoek.

  • Na ongeveer 60 ingevulde evaluaties blijft het beeld hetzelfde. We kunnen tevreden zijn, denk ik. De conferentie is gegroeid (dubbele aantal deelnemers en verdubbelde duur het programma), terwijl we de tevredenheid hebben weten vast te houden. Uiteraard zijn er (nog steeds) verbeterpunten. Die neem ik mee naar 2018.