logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Trends e-Learning in 2015

Gepubliceerd door Sem op 4 januari 2015

Het nieuwe kalenderjaar is van start gegaan en dat betekent dat we eens gaan vooruitblikken op trends in 2015 met betrekking tot e-Learning.

Infographic
Op de site van elearninginfographics.com vind je een infographic met de top 10 trends in e-Learning. Deze infographic is afkomstig van TalentLMS, een commercieel platform voor e-Learning. TalentLMS houdt een blog bij met allerlei bijdragen over online leren, ontwerpen en implementeren. Zij besteden ook regelmatig aandacht aan gamification.

Breakdown
Als je deze infographic bekijkt, dan vallen er twee zaken op: gamification en gepersonaliseerd leren. Ik heb al eens eerder opgemerkt dat deze twee in elkaars verlengde liggen. Gamification wijdt zich toe aan het vervullen van drie psychologische basisbehoeften in verschillende type spelconcepten tijdens het leerproces: autonomie, competentie en relatie. Gepersonaliseerd leren gaat nog een stap verder (verbreedt / verdiept gamification), door de lerende aan het roer te zetten van zijn eigen leerproces. Een eigen leerroute online laten uitstippelen (dan wel daar zeer ondersteunend bij zijn), instructie op maat aanbieden (gedifferentieerd op tempo en niveau) en het verrijken van de manier waarop leerinhoud wordt aangeboden. Denk daarbij aan de balans tussen video, tekst en afbeeldingen, inspelen op de voorkeur van de lerende (dus niet alleen maar statische tekst). Zowel gamification en gepersonaliseerd leren zullen het online leren naar een hoger niveau moeten tillen. Dan haal je waarschijnlijk ook meer uit andere zaken die in deze top-10 worden genoemd, zoals big data en mobile learning. Hoewel ik mobile learning nog wel een vergezicht vind voor het onderwijs hier in Nederland.

Plus, min, interessant
Wat ik positief aan de infographic vind is dat er – terecht – een prominente plaats voor gamification en gepersonaliseerd leren is. Minder vind ik de onderwijskundige onderbouwing. The Cone of Learning wordt aangehaald, maar dit is een mis-interpretatie van het oorspronkelijke model van Edgar Dale. Je kunt manieren waarop we het effectiefst leren niet uitdrukken ‘in procenten’. De makers hadden beter kunnen refereren naar Hattie met zijn Visible Learning lijst van wat wel en niet werkt in de praktijk. Hoewel ook op het onderzoek van Hattie kritiek is. Interessant is dan weer de zienswijze van een van de meest succesvolle opleiders in Nederland, ICM. Om resultaat, kwaliteit en aandacht te vragen van de lerende moet je ook op een vierde component sturen: plezier! In het boek Gamification in de klas sluit ik mij hier volledig bij aan.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN