Vanochtend sprak ik met onze nieuwe Mission Start ambassadeur Lars Sang Mo Boom over innovatie en leren. Lars is dol op drones en organiseert wedstrijden waarin er met drones geraced wordt. Ik zie een combinatie met het vak techniek op school.
Onze conclusie: samen kunnen we waarde toevoegen aan het onderwijs!
Here come the drones!
Een dikke DJI Phantom Drone. Had je mij een jaar geleden hiernaar gevraagd, dan had ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Geen idee wat voor een apparaat dit zou moeten voorstellen. Maar inmiddels ben ik om. Drones zijn cool en belangrijk! Ik lees regelmatig over de opkomst van drones. Ze zullen straks transport en logistieke taken overnemen, maar ook ons leven als consument gemakkelijker maken EN… voor veel entertainment zorgen. Dat laatste is nu al het geval. Op dit moment wordt in Dubia het WK Drone racen gehouden. Teams uit verschillende landen doen hier aan mee. Vorige week was Lars aanwezig bij Zapp Live (het kinderprogramma van de NPO op zaterdagochtend), waar het drone racen werd gedemonstreerd. Het is een sport die je van jongs af aan kunt beoefenen.
Combi met techniekonderwijs
Een drone zet je zelf in elkaar. Ja, inderdaad. Dan kun je het leerzaam maken. Dus niet even ‘rennen naar de Mediamarkt’ voor zo`n DJI Phantom Drone. Hoewel het een heel leuk (instap)model is ter introductie. Onderdelen voor drones kun je op internet bekijken, kopen en dan kun je thuis (of liever: op school, in de klas!) je eigen drone in elkaar zetten. Interessante prikkel: je hebt keuzevrijheid om je eigen drone te customizen. Nog een andere prikkel: je kunt met drones tegen elkaar racen over een leuk parcours. Onderwijskundig interessant: om een drone te maken heb je bepaalde skills nodig (plannen, bestellen, assembleren, samenwerken)… en natuurlijk enig technisch inzicht, parate kennis hebben van materialen, aerodynamica etc. Kortom, ik schets even snel de mogelijke match tussen drones en een stukje techniekonderwijs.
Landelijke competitie tussen scholen!
Lars vind het een gaaf idee om een competitie op te gaan zetten tussen studenten van verschillende ROC’s in Nederland. Hier zou ik graag een educatief programma aan willen koppelen, waarin vakinhoud en 21st Century Skills geïntegreerd worden. Lars maakt ROC’s in de Randstad warm, ik ga hetzelfde doen op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch waar ik werkzaam ben. En passant willen we in samenwerking met participerende scholen een prikkelend programma ontwikkelen voor studenten en docenten (met drone building contests, een racing event etc.).
Via Mission Start houden we je op de hoogte van dit initiatief, dat wil bijdragen aan het bevorderen van plezier en het trainen van relevante kennis en skills bij jongeren binnen het bestaande techniekonderwijs.