logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Vullen of voeden?

Gepubliceerd door Sem op 3 december 2014

Kost het inzetten van een video game of eigen bedacht spelconcept niet te veel tijd? Of kunnen we het omdraaien: Hoeveel leerinhoud heb je eigenlijk nodig om je klas te voeden?

De vicieuze cirkel
Lesmethodes, wie is er niet mee opgegroeid? En wie is als leerkracht of docent niet blij dat er elk dag kant-en-klaar lesmateriaal beschikbaar is om uit les te geven? Methodes zijn zo gemaakt dat je voldoende stof hebt om de klas tot aan het eind van de les aan de gang te houden. Dat is handig, maar ook een probleem als je de methode strikt blijft volgen. Er lijkt dan weinig tot geen tijd beschikbaar te zijn in de les om iets anders te doen en vaak durf je dan ook niet meer aan de opbouw van de methode te komen. Herkenbaar?

Vullen is niet hetzelfde als voeden
Of alle inhoud, instructies en opdrachten even relevant zijn voor het beroep of voor je algemene vorming valt echter te bezien. Vraag het maar eens aan andere collega’s, inhoudsdeskundigen, aan je leerlingen en aan jezelf. Iedereen kent wel een aantal vakken van vroeger waarvan de inhoud behoorlijk tot helemaal is weggezakt. Was alles even belangrijk? Of herinner je je lessen waarvan je je nu sterk afvraagt ‘waar die eigenlijk goed voor waren’. Als je denkt dat je alles wat de methode aanreikt nodig hebt, dan stel je jezelf erg afhankelijk van deze methode op. Lesmethodes voeden weliswaar, maar tegelijkertijd vullen ze ook. Want je wilt de klas toch lekker bezig houden totdat het lesuur voorbij is? Ehm, of toch niet? Er wringt iets. Wat dat wringende gevoel je eigenlijk wil vertellen: Vullen is niet hetzelfde als voeden.

Uit de cirkel stappen
Wil je vullen of voeden? Dat is de vraag die je jezelf altijd en overal moet stellen. Het zet je aan om kritisch leerinhoud (en bepaalde leeractiviteiten) te selecteren: wat je wel en niet belangrijk vindt (en waarom!), dus wat je wel of niet gebruikt; wat je behandelt, compacter maakt of zelfs weglaat. Door de kunst van het weglaten te oefenen en toe te passen stel je jezelf uiteindelijk in staat om uit de vicieuze cirkel te stappen. Je creëert meer tijd voor leerinhoud en werkvormen die jij belangrijk vindt. Waarbij het niet alleen om de leerinhoud, maar ook om het leerproces van leerlingen en studenten gaat! Motivatie, plezier en interactie horen daar zeker bij.

Het beste voornemen voor het nieuwe jaar? Gun jezelf en jouw leerlingen tijdens de les meer tijd voor aantrekkelijke werkvormen met bijvoorbeeld gamification, of dat leuke idee voor een groot spelconcept… Jij kunt als docent het verschil maken. Het verschil tussen vullen en voeden.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN