Afgelopen 3 oktober jl. is GeoCraftNL gestart: een nieuw, uniek project om Nederland na te bouwen in Minecraft.
Als je door de Minecraftversie van Nederland loopt dan zie je bomen, wegen, rivieren en gebouwen. Deze virtuele versie van Nederland heeft het geo-ICT bedrijf Geodan gegenereerd met actuele data van het Kadaster en Rijkswaterstaat. Het resultaat is een wereld met 3D gebouwen in het grijs, die door jonge Minecraft spelers (8-12 jaar) verder ontwikkeld mag worden. Het project wordt strak geleid: je mag niet zo maar bouwen of dingen afbreken. Commissarissen en burgermeesters (oudere spelers) zien toe op wat er in de diverse virtuele provincies gebeurt.
Daarnaast starten er een aantal onderwijsprojecten (gelinkt aan dit project) in samenwerking met de Vrije Universiteit. Zo wordt er in Zaanstad de uitdaging aangegaan om de school en omgeving energieneutraal te maken. In Lelystad denken jongeren mee over het scheppen van duurzame recreatie in het Markeermeer (Markerwadden) en in Amsterdam wordt cultuurhistorie gekoppeld aan Minecraft. Op de site van Edugis komt hierover binnenkort meer informatie.
GeoCraftNL is een fantastisch initiatief om het onderwijs meer te verbinden met games en vice versa. Door het gebruik maken van ‘echte’ data in spelconcepten, wat door o.a. Ed Fennema in het boek @Hearts@Minds#Transreality wordt uitgewerkt, kan de echte wereld worden nagebootst en is het voor leerlingen gemakkelijker om vanuit de game een transfer (van leren) te maken naar de echte wereld.