logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Yes! Minecraft in de les

Gepubliceerd door Sem op 7 oktober 2015

Afgelopen 3 oktober jl. is GeoCraftNL gestart: een nieuw, uniek project om Nederland na te bouwen in Minecraft.

Als je door de Minecraftversie van Nederland loopt dan zie je bomen, wegen, rivieren en gebouwen. Deze virtuele versie van Nederland heeft het geo-ICT bedrijf Geodan gegenereerd met actuele data van het Kadaster en Rijkswaterstaat. Het resultaat is een wereld met 3D gebouwen in het grijs, die door jonge Minecraft spelers (8-12 jaar) verder ontwikkeld mag worden. Het project wordt strak geleid: je mag niet zo maar bouwen of dingen afbreken. Commissarissen en burgermeesters (oudere spelers) zien toe op wat er in de diverse virtuele provincies gebeurt.

Daarnaast starten er een aantal onderwijsprojecten (gelinkt aan dit project) in samenwerking met de Vrije Universiteit. Zo wordt er in Zaanstad de uitdaging aangegaan om de school en omgeving energieneutraal te maken. In Lelystad denken jongeren mee over het scheppen van duurzame recreatie in het Markeermeer (Markerwadden) en in Amsterdam wordt cultuurhistorie gekoppeld aan Minecraft. Op de site van Edugis komt hierover binnenkort meer informatie.

GeoCraftNL is een fantastisch initiatief om het onderwijs meer te verbinden met games en vice versa. Door het gebruik maken van ‘echte’ data in spelconcepten, wat door o.a. Ed Fennema in het boek @Hearts@Minds#Transreality wordt uitgewerkt, kan de echte wereld worden nagebootst en is het voor leerlingen gemakkelijker om vanuit de game een transfer (van leren) te maken naar de echte wereld.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN