Een nieuw decennium, een tijdloos thema. Motivatie bevorderen bij leerlingen is nog steeds een actueel onderwerp in het onderwijs. Ook dit jaar kun je – hetzij op gepaste momenten – weer nieuwe blogs lezen over gamification. Wat zijn de highlights in onze community?
Motivation2Learn
Een onderzoeksvoorstel van het Donders Instituut (Radboud Universiteit Nijmegen) dat het speerpunt van dit kalenderjaar zal worden, als de subsidie wordt toegekend: Motivation2Learn.
Bewegend Leren
Hoewel er veel meer onderzoek naar effecten van bewegen in de klas op leerprestaties nodig is, blijkt de (praktische) interesse voor dit onderwerp nog steeds verder te groeien. Bewegen door middel van spel is het raakvlak met gamification.
Games, games, games!
Als er dit jaar weer pareltjes worden uitgebracht door grote en indie game studio’s, dan zullen we hier over bloggen. Als je al een parel gebruikt of weet dat deze uitkomt, breng het dan gerust onder onze aandacht!
Good practices
Community manager Sem van Geffen is actief met een aantal drone projecten op middelbare scholen, waarbij gamification wordt toegepast. Zo zijn er – voor verschillende vakken – concrete voorbeelden om te laten zien. Hier gaan we in 2020 weer werk van maken.
Cognitivisme
Het onderwijs wordt gekenmerkt door golfbewegingen in gedachten en opvattingen. De laatste twee jaren waait er een cognitivistische wind door het onderwijslandschap. Er wordt terecht gewezen op het potentieel van goede (directe) instructie. Dat werkt volgens mij verfrissend, maar wel met een duidelijke kanttekening. Waar ik, als onderwijskundige, moeite mee heb is als andere leertheorieën dan het cognitivisme hard worden aangevallen en in een kwaad daglicht worden gesteld. Als wij onderwijsmensen alleen maar oog hebben voor cognitieve overbelasting of de werking van het geheugen bij kinderen, dan sla je toch een heleboel andere, nuttige en bruikbare modellen over, die weer andere aspecten van het leren proberen te verklaren.
Eén exclusieve leertheorie aanhangen ontaardt in een zeer beperkte, onderwijskundige tunnelvisie.
Lerarentekort
Zeker met het schrijnende tekort aan leerkrachten en docenten staat de kwaliteit van het leren in de klas onder grote druk. Dit maakt, naast het zojuist genoemde gevaar op tunnelvisie, de adoptie van gamification er niet gemakkelijker op. Toch blijkt elke keer weer dat spel en spelen leerlingen en studenten ‘aan’ zetten om leeractiviteiten uit te voeren. Ik hoop dat we met Motivation2Learn grondig kunnen aantonen dat gamification méér is dan een (simpele) activerende werkvorm gebruiken in de klas. Want naast het ontwikkelen van tunnelvisie zijn we in het onderwijs soms ook erg bedreven in het plat slaan van concepten.
Ik wens iedereen een succesvol en inzichtrijk 2020 toe!
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.