logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Voor teamleiders en management

Gepubliceerd door Sem op 18 maart 2015

Wil je als docent goed aan de slag met meer en langere spelconcepten, dan dien je goed gefaciliteerd te worden. Met deze stelling vertrek ik komende donderdag naar Nieuw Vakwerk, De Managementconferentie 2015 in Ulft.

Tijdens mijn sessie “Betrek uw team bij gamification” op donderdag 26 maart a.s. ga ik in dialoog met teamleiders en managers over hoe scholen en teams meer gebruik van gamification kunnen maken. De focus ligt daarbij op visie, kansen en het faciliteren van teams vanuit deze visie en kansen. Voor deze sessie maak ik gebruik van Mentimeter waarbij de deelnemers bij verschillende vragen ‘gewicht’ kunnen toekennen aan de antwoorden.

In een interactieve SWOT-analyse met de zaal wordt gamification ontleed, geanalyseerd en vanuit een aantal praktijkcases beschouwd.

Aanleiding
Vraag naar kwalitatief hoogwaardige mbo opleidingen voor nieuwe generaties leerlingen die in een andere wereld opgroeien stelt het huidige onderwijs voor een uitdaging. En daarmee het onderwijsteam. Hoe kunnen docenten in hun lessen opboksen tegen de dagelijkse overvloed aan informatie, feedback en keuzes die leerlingen gewend zijn? Hoe kunnen zij jongeren triggeren om te (blijven) leren? Gamification, ook wel ‘engagement design’ of ‘speldenken’, is ‘booming’. De kracht van games in fysieke, digitale, blended of hybride vorm kan het leren in de klas een impuls geven.

Een succesvolle introductiestrategie
Het team aan de slag met gamification? Speel dan in op vier verschillende gamification profielen van collega’s: Dabblers, Players, Barrier Busters en Naturals. Elke groep verdient aandacht om effectief aangespoord te worden. Tot slot worden een aantal basisingrediënten voor een succesvolle introductiestrategie van gamification in het team besproken.

Ingrediënten voor succesvolle introductiestrategie:

  • Inzetten op vrijwillige deelname (!)
  • Zorgen voor inspiratie, concrete voorbeelden, aanpak, ontwerpmodel
  • Uitzetten van kleine, haalbare projecten die relatief weinig tijd kosten en succes opleveren
  • Zorgen voor het actief delen van succeservaring en plannen van vervolgstappen
  • Aanwijzen van een co-ordinator die met het team het gebruik van verschillende vormen van gamification door collega’s in kaart brengt en mee aanstuurt

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN