logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Trendy: GooseChase om speurtochten te spelen

Gepubliceerd door Sem op 21 mei 2018

De zomer is weer in aantocht en dat betekent dat het weer aantrekkelijk is om met leerlingen buiten leeractiviteiten te ondernemen. Een nieuwe app die je helpt om snel een speurtocht in elkaar te zetten en te laten spelen is GooseChase.

Spelconcept
Een speurtocht (scavenger hunt in het Engels) is een wandeling die je maakt, waarin je op verkenning gaat en verschillende opdrachten krijgt om uit te voeren. Meestal werk je samen in een klein groepje. Een speurtocht kan op school worden gehouden (binnen een lesuur met bijvoorbeeld QR codes), maar ook in de omgeving daarbuiten (een ochtend of middag).

Hoe werkt de app?
Met GooseChase zet je activiteiten op in zogenaamde Missions. Een activiteit kan zijn dat je ergens naar toe moet lopen, een foto moet maken of een vraag moet beantwoorden. Aangezien leerlingen met de GooseChase app op hun mobiel op stap gaan, kun je gerust vragen bedenken die online opgezocht moeten worden. In de gratis versie kun je één speurtocht tegelijk live uitvoeren. De app deelt automatisch punten uit als een activiteit is uitgevoerd. Leerlingen kunnen onderweg in een klassement zien hoeveel punten andere spelers hebben.

Bewegend Leren
Dit soort spelconcepten passen goed bij het stimuleren van bewegen bij leerlingen. Extra idee: laat leerlingen zelf een speurtocht uitzetten (in de wijk) en op een mooie zomerse dag elkaars uitgewerkte speurtochten uitvoeren. De inhoud van de vragen en opdrachten kun je koppelen aan een bepaald vak of vakken, ter herhaling van de lesstof.

Een speurtocht hoeft overigens niet altijd alleen maar competitie te zijn. Als je met leerlingen een groepsdoel (aantal punten) afspreekt, dan staat het behalen van punten in dienst van samenwerken.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN