logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Strategieën voor meer gamification in de klas

Gepubliceerd door Sem op 27 oktober 2014

Implementatie van innovatie in de klas start bij de man of vrouw die voor de groep staat, de docent. Hoe krijgen we meer van onze lesgevende collega’s aan de slag met gamification?


Update: Deze blogbijdrage zoomt in op strategieën op docentniveau. Uiteraard zijn er ook strategieën op andere niveaus nodig en een overkoepelende strategie. Hier zullen we in komende blogs aandacht aan besteden.


Collega en teamlid Patrick Koning tipte mij over een interessante blogbijdrage van Pedro De Bruyckere waarin hij bericht over vier profielen waarin docenten volgens onderzoek kunnen worden ingedeeld als het gaat om gebruik van games in de klas:

profielenDabblers, Players, Barriers Busters en Naturals (vier verschillende type docenten) verdienen een eigen aanpak tijdens het adoptieproces van gamification in het onderwijs. Hieronder stel ik per groep een strategie voor.

Dabblers
Dit zijn docenten die nauwelijks zelf gamen / spelen en zich niet behaaglijk voelen met nieuwe technologie. Om deze groep docenten te bereiken, moet je ze eerst opnieuw zelf laten ervaren hoe leuk het is om te spelen. Dit gevoel is kennelijk weggezakt. Good practices van collega’s die simpele spelvormen (niet digitaal) met succes inzetten, maken hen nieuwsgierig om het zelf uit te proberen.

The Players
Een groep bestaande uit docenten die zelf gamen, maar (digitale) games nauwelijks in de klas gebruiken. Ze zien weinig connectie met de lesstof, maar wel veel beren op de weg. Ook deze docenten hebben good practices nodig en moeten gelegenheid krijgen om al hun vragen te stellen over wat wel werkt en wat niet. Door hier goed antwoord op te geven en een aantal opties aan te bieden help je ze over een drempel heen: namelijk dat leerinhoud wel degelijk in een spelvorm gegoten kan worden. Ook kunnen er nog andere drempels zijn zoals beschikbare tijd. Aangezien het ontwerpen van gamification tijd kost, moet er tijd gefaciliteerd worden.

Barrier Busters
Deze groep docenten geloven in de kracht van games voor gebruik in de klas. Net als de vorige groep zien zij ook de nodige drempels, maar zij gaan voortvarend op zoek naar informatie om deze problemen op te lossen. Deze groep heeft support vanuit een community of practice nodig. De Barrier Busters laten zich niet weerhouden van het aan de slag gaan met games. Zij zetten van alle type docenten het meeste games in om zowel reguliere als aanvullende leerinhoud aan te bieden. Deze groep is zeker in staat om good practices te generen.

The Naturals
Een groep docenten die zonder (veel) hulp van anderen uit zichzelf al games inzetten in de klas. Ze benutten wel support in een community of practice en weten games op de meest creatieve wijze in te zetten. Ook uit deze groep zullen zeker good practices voortkomen. De vraag is wel hoe bruikbaar hun successen zijn voor de andere type docenten (die behoefte hebben aan niet-digitale, zeer basale voorbeelden). The Naturals hebben behoefte aan autonomie.

Conclusie
Waar Dabblers en The Players overtuigd moeten worden van de voordelen van gamification, zijn Barrier Busters en The Naturals vooral op zoek naar specifieke informatie en hebben ruimte nodig om met games te mogen experimenteren. Dabblers en The Players zullen niet uit zichzelf zo maar gamification gaan gebruiken of zich aansluiten bij een community of practice. Er zijn good practices met praktische spelvormen, zowel digitaal als niet-digitaal, nodig om hen te enthousiasmeren. Daarna kunnen ze – eventueel onder begeleiding – aan de slag met hun eerste spelconcept voor in de eigen klas.

Voor mij is het duidelijk dat we vanuit Mission Start op zoek moeten naar nog meer aansprekende voorbeelden van gamification en dat we de moeite moeten nemen om deze goed te delen met elkaar, via bijvoorbeeld een blogbijdrage of een iets uitgebreidere posting op het forum.

Herken jij jezelf in een van deze type docenten en denk je dat de bijbehorende strategie zal werken. Ik ben benieuwd naar je reactie en eventuele aanvullingen!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN