De meeste leerkrachten en leraren weten inmiddels wel dat veel jonge kinderen en pubers Fortnite spelen. Maar blijf vooral niet hangen in de Fortnite bubble, want er komen steeds weer nieuwe (video) games uit. Zo gaat FIFA 19 (voetballen) volgende week in de verkoop, komt Battlefield V (zie vorige blog) uit en op mijn verjaardag ziet de western game Red Dead Redemption 2 het levenslicht.
Het Wilde Westen… so what?
Fortnite, who cares!
Zo kan het straks zijn dat Fortnite (even) naar de achtergrond wordt gedrukt en er in jouw klas over ‘Dutch van der Linde’, ‘Dead Eye dual wielding’ en Red Dead Online wordt gesproken. Dit laatste is de multiplayer van Red Dead Redemption 2, die in november van start zal gaan. Dan kun je met en tegen elkaar spelen in het Wilde Westen. Heb je een Playstation 4, XBOX One of (straks) een PC? Dan zit je helemaal goed.
Inzicht in ontwerpen
Wie weet kun je in de klas een thema rondom cowboys en indianen met je leerlingen bedenken en uitvoeren, waarbij Red Dead Redemption 2 gespeeld wordt. Dat mag, maar hoeft niet per se. Wat ik belangrijker vind is dat dit soort games aan de hand van eenvoudige ontwerpprincipes ontleed kunnen worden. Dat is precies wat ik tijdens de aankomende Gamification Conferentie 2018 in mijn werksessie ga doen. Het ongrijpbare van een game studio – met honderden medewerkers die al zes jaar aan Red Dead Redemption 2 – vervang ik door een bordspel, dat iedereen kent en begrijpt.
De laatste tickets voor Gamification Conferentie 2018 zijn nog beschikbaar. Kun je niet komen? Niet getreurd, op Mission Start heb ik talloze tips en tricks gedeeld, die je kunt nalezen.