logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Projectweek Gamification bij Codarts is een succes

Gepubliceerd door Sem op 19 december 2015

In de laatste week voor de kerstvakantie organiseerde Codarts (het conservatorium van Rotterdam) een projectweek gamification voor bachelor studenten muziek. Een goed voorbeeld voor andere lerarenopleidingen hoe je aankomende docenten kunt leren gamification toe te passen.

Opzet van de projectweek
De week begon ’s ochtends op maandag met een spelletjesmarkt, waarbij het uitproberen van fysieke en blended spelconcepten centraal stond. Onder andere tools als Kahoot!, Educaplay en Makey Makey kwamen aanbod. In de middag was er een verdiepende workshop, waarin de ontwerprollen van gamification (instructional designer, game designer en marketeer) werden besproken en een eerste aanzet werd gegeven om in teams zelf gamification te ontwerpen. Op dinsdagmiddag werden de studenten ingewijd in design thinking. Het verdiepen in en het uitpeuteren van de beleveniswereld van je doelgroep verschaft je belangrijke informatie om een spelconcept te bedenken dat hierop aansluit. Woensdag werden de definitieve teams geformeerd om een spelconcept uit te werken. Daarbij werd onder andere nog even ingegaan op begrippen als flow. Donderdagmiddag vond er een uitwisseling plaats van alle spelconcepten en werden er pitches gehouden. Een jury bestaande uit externe experts en docenten kozen een winnend spelconcept.

Resultaten
Er werden verschillende type spelconcepten uitgewerk. Van fysieke spelconcepten (met als functie het herhalen van leerinhoud) tot hybride spelconcepten (om langere projecten te gamificeren). De verschillende groepen studenten (een mix van leerjaren) kwamen met uitgewerkte pitches, waarbij ze video’s hadden geproduceerd om leerlingen in het spel te introduceren.

Gamification to the max
Voor de meerderheid van de studenten was het geen enkel probleem om een spelconcept te bedenken, het leren goed te integreren en zelfs diepere gameplay elementen erin te verwerken. Een voorbeeld zie je op deze foto. Het project Guitar Masters daagt brugklasleerlingen uit om gitaar te leren spelen, waarbij ze basis en special skills kunnen leren. Elke actie levert punten op die in een shop kunnnen worden besteed om hun ‘gear’ (gereedschap) te upgraden: gitaar accessoires en betere gitaren.

skill-tree-muziek

De volgende stap voor Codarts
Alle aanwezige docenten waren erg enthousiast over de opgeleverde spelconcepten. Voor Codarts is het nu zaak om door te pakken. Nog niet elk spelconcept is helemaal af en de ideeën, zoals in de foto getoond, verdienen meer tijd om uitgewerkt te worden! Als hier een vervolg aan gegeven wordt, kunnen er straks complete spelpakketten worden uitgewisseld. Codarts kan hiermee een impuls geven aan de eigen leer- en werkgemeenschap van beginnende muziekdocenten. Complete spelpakketten zijn praktisch voor studenten – zeker als ze straks fulltime voor de klas staan – en tevens een toegevoegde waarde die Codarts als lerarenopleiding kan bieden: het faciliteren van ruim voldoende tijd om studenten – door alle lagen en leerjaren van de opleiding heen – vernieuwende didactiek zich eigen te laten maken.

Ik daag andere lerarenopleidingen uit om meer met gamification in het curriculum te gaan doen. Codarts laat zien hoe het kan!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN