logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Presentatie Gamification op Campus Party Europe

Gepubliceerd door Sem op 26 mei 2016

Frank Leoné en Sem van Geffen hebben vanavond een presentatie verzorgd voor deelnemers van de Education Hackathon en andere belangstellenden tijdens Campus Party Europe. Centraal stond hoe je gamification kunt toepassen in apps en andere leeroplossingen.

Human focused design
Het is maar al te verleidelijk om bij apps meteen te denken in features en functies, of bij leerprocessen aan leerdoelen en leeractiviteiten. Wat je dan overslaat is de gebruiker van zo`n app of les: de leerling, student of volwassen leerder. Dus: denk eerst na over de behoeften en beperkingen van je gebruiker.

Motivatie
Vervolgens probeer je in te spelen op de motivatie van de gebruiker. Motivatie is de wil om een actie te ondernemen. Deze wil kun je prikkelen. Er zijn prikkels om deze wil ‘op te wekken’ vanuit de gebruiker (intrinsieke motivatie) en prikkels van buitenaf die de gebruiker stimuleren (extrinsieke motivatie). Intrinsieke motivators zijn relatie, autonomie, mastery en purpose (het RAMP model). Bijbehorende prikkels zijn bijvoorbeeld keuzevrijheid, groei/voortgang en sociale interactie. Extrinsieke motivators zijn status, privileges en beloningen. Denk hierbij aan prijzen, leaderboards en een exclusieve behandeling die andere spelers niet krijgen.

Hoe ver willen mensen gaan?
Kun je met een simpel spel winkelend publiek iets laten doen wat hun steeds meer moeite kost?


Octalysis model voor het ontwerpen van gamification
Nog een stap verder gaan de core drives van Chou (besproken in het boek Gamification in de klas). Dit zijn psychologische drijfveren die mensen van nature hebben en die je dus kunt prikkelen. Er zijn vier positieve drijfveren en vier negatieve drijfveren. Je vindt ze terug in de presentatie van Frank en Sem.

Nota bene: voertaal tijdens Campus Party is Engels, dus de presentatie is helaas niet in het Nederlands.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN