Frank Leoné en Sem van Geffen hebben vanavond een presentatie verzorgd voor deelnemers van de Education Hackathon en andere belangstellenden tijdens Campus Party Europe. Centraal stond hoe je gamification kunt toepassen in apps en andere leeroplossingen.
Human focused design
Het is maar al te verleidelijk om bij apps meteen te denken in features en functies, of bij leerprocessen aan leerdoelen en leeractiviteiten. Wat je dan overslaat is de gebruiker van zo`n app of les: de leerling, student of volwassen leerder. Dus: denk eerst na over de behoeften en beperkingen van je gebruiker.
Motivatie
Vervolgens probeer je in te spelen op de motivatie van de gebruiker. Motivatie is de wil om een actie te ondernemen. Deze wil kun je prikkelen. Er zijn prikkels om deze wil ‘op te wekken’ vanuit de gebruiker (intrinsieke motivatie) en prikkels van buitenaf die de gebruiker stimuleren (extrinsieke motivatie). Intrinsieke motivators zijn relatie, autonomie, mastery en purpose (het RAMP model). Bijbehorende prikkels zijn bijvoorbeeld keuzevrijheid, groei/voortgang en sociale interactie. Extrinsieke motivators zijn status, privileges en beloningen. Denk hierbij aan prijzen, leaderboards en een exclusieve behandeling die andere spelers niet krijgen.
Hoe ver willen mensen gaan?
Kun je met een simpel spel winkelend publiek iets laten doen wat hun steeds meer moeite kost?
Nota bene: voertaal tijdens Campus Party is Engels, dus de presentatie is helaas niet in het Nederlands.