logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe

Presentatie Gamification op Campus Party Europe

Gepubliceerd door Sem op 26 mei 2016

Frank Leoné en Sem van Geffen hebben vanavond een presentatie verzorgd voor deelnemers van de Education Hackathon en andere belangstellenden tijdens Campus Party Europe. Centraal stond hoe je gamification kunt toepassen in apps en andere leeroplossingen.

Human focused design
Het is maar al te verleidelijk om bij apps meteen te denken in features en functies, of bij leerprocessen aan leerdoelen en leeractiviteiten. Wat je dan overslaat is de gebruiker van zo`n app of les: de leerling, student of volwassen leerder. Dus: denk eerst na over de behoeften en beperkingen van je gebruiker.

Motivatie
Vervolgens probeer je in te spelen op de motivatie van de gebruiker. Motivatie is de wil om een actie te ondernemen. Deze wil kun je prikkelen. Er zijn prikkels om deze wil ‘op te wekken’ vanuit de gebruiker (intrinsieke motivatie) en prikkels van buitenaf die de gebruiker stimuleren (extrinsieke motivatie). Intrinsieke motivators zijn relatie, autonomie, mastery en purpose (het RAMP model). Bijbehorende prikkels zijn bijvoorbeeld keuzevrijheid, groei/voortgang en sociale interactie. Extrinsieke motivators zijn status, privileges en beloningen. Denk hierbij aan prijzen, leaderboards en een exclusieve behandeling die andere spelers niet krijgen.

Hoe ver willen mensen gaan?
Kun je met een simpel spel winkelend publiek iets laten doen wat hun steeds meer moeite kost?


Octalysis model voor het ontwerpen van gamification
Nog een stap verder gaan de core drives van Chou (besproken in het boek Gamification in de klas). Dit zijn psychologische drijfveren die mensen van nature hebben en die je dus kunt prikkelen. Er zijn vier positieve drijfveren en vier negatieve drijfveren. Je vindt ze terug in de presentatie van Frank en Sem.

Nota bene: voertaal tijdens Campus Party is Engels, dus de presentatie is helaas niet in het Nederlands.

Recente blogs

  • 0
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo laat de designer in je los
    11 mei 2019
  • 0
    Google kondigt Stadia aan
    20 maart 2019

Uitgelicht

  • 0
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo laat de designer in je los
    11 mei 2019
  • 0
    Gamification & Drones
    22 januari 2019
  • 0
    Aan de slag met gamification
    10 mei 2018
© Sem van Geffen | 2014-2019
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Noodzakelijk Altijd ingeschakeld