De nieuwe game Pokémon Go is uit (sinds vandaag ook in Nederland) en dat hebben we geweten: wat een hype!
Hoewel de media neigt tot negatieve berichtgeving verschenen er in de afgelopen dagen gelukkig ook meer genuanceerde artikelen en bijdragen over dit fenomeen. Ja, je moet je gezond verstand gebruiken als je Pokémon Go gaat spelen. Ja, dit spel zou wel eens de doorbraak kunnen zijn voor Augmented Reality en gamification. Nee, we moeten zo`n mogelijke doorbraak ook weer niet overdrijven. En nee, Pokémon Go is vooral leuk om te spelen.
Review
In de korte tijd dat ik Pokémon Go heb gespeeld, werd ik steeds maar weer getriggerd om door te blijven spelen. Nieuwe plaatsen ontdekken is spannend en loont de moeite, level up gaan is een must om meer te kunnen doen in de game en in het spel zit een slimme laag sociale gameplay, die in de toekomst verder zal worden uitgebreid. Alle spelers kijken vooral uit naar het onderling kunnen ruilen van monsters en items. Pokémon Go ziet er grafisch goed uit en werkt keurig op mijn mobiel, hoewel de GPS niet altijd lekker ‘pakt’. Uitleg in het spel is minimaal. Dit bevordert het zelf ontdekken, maar maakt het voor buitenstaanders relatief moeilijk om de wereld van Pokémon snel te begrijpen.
Conclusie
Pokémon Go is jeugdsentiment, cool, interactief, sociaal en een aanstekelijke inhaker. Als gamer klopt mijn hart sneller bij het spelen van deze app. Ik vind het leuk en fascinerend om weer eens te zien hoe een goed ontworpen spelconcept invloed uitoefent op gedrag van haar gebruikers. Of Pokémon Go een revolutie in het onderwijs gaat ontketenen? Leerkrachten en docenten worden in elk geval opnieuw geconfronteerd met een nieuwe generatie kinderen, die door middel games en gamification enorm betrokken kunnen worden. Als daar lering uit wordt getrokken en scholen meer durven te doen met gegamificeerde leersituaties, komen we zeker weer een stap verder!