Pokémon Go nader beschouwd
De nieuwe game Pokémon Go is uit (sinds vandaag ook in Nederland) en dat hebben we geweten: wat een hype!
Hoewel de media neigt tot negatieve berichtgeving verschenen er in de afgelopen dagen gelukkig ook meer genuanceerde artikelen en bijdragen over dit fenomeen. Ja, je moet je gezond verstand gebruiken als je Pokémon Go gaat spelen. Ja, dit spel zou wel eens de doorbraak kunnen zijn voor Augmented Reality en gamification. Nee, we moeten zo`n mogelijke doorbraak ook weer niet overdrijven. En nee, Pokémon Go is vooral leuk om te spelen.
Review
In de korte tijd dat ik Pokémon Go heb gespeeld, werd ik steeds maar weer getriggerd om door te blijven spelen. Nieuwe plaatsen ontdekken is spannend en loont de moeite, level up gaan is een must om meer te kunnen doen in de game en in het spel zit een slimme laag sociale gameplay, die in de toekomst verder zal worden uitgebreid. Alle spelers kijken vooral uit naar het onderling kunnen ruilen van monsters en items. Pokémon Go ziet er grafisch goed uit en werkt keurig op mijn mobiel, hoewel de GPS niet altijd lekker ‘pakt’. Uitleg in het spel is minimaal. Dit bevordert het zelf ontdekken, maar maakt het voor buitenstaanders relatief moeilijk om de wereld van Pokémon snel te begrijpen.
Bewegend leren?
Sinds kort weet ik wat meer af van een nieuwe trend in het onderwijs: Bewegend leren (zie In dit artikel wordt hier heel stellig “ja!” op geantwoord. Ik vind het enthousiasme van de auteur in elk geval aanstekelijk werken. Daar is niets mis mee! Verder lijkt het mij goed om open te staan voor nieuwe ontwikkelingen. Niet alle argumenten snijden echter hout. Zou elk kind het liefst via een mobieltje willen leren? Is dit überhaupt gewenst, effectief etc.? Laten we oppassen om in de flow van de wereldwijde Pokémon Go hype te worden meegezogen in allerlei beweringen, die misschien niet zo goed zijn onderbouwd en onderzocht. Eénmaal uit de roes gekomen kan het dan alsnog tegenvallen met alle dromen en beloften die aan deze game waren toegekend.
Conclusie
Pokémon Go is jeugdsentiment, cool, interactief, sociaal en een aanstekelijke inhaker. Als gamer klopt mijn hart sneller bij het spelen van deze app. Ik vind het leuk en fascinerend om weer eens te zien hoe een goed ontworpen spelconcept invloed uitoefent op gedrag van haar gebruikers. Of Pokémon Go een revolutie in het onderwijs gaat ontketenen? Leerkrachten en docenten worden in elk geval opnieuw geconfronteerd met een nieuwe generatie kinderen, die door middel games en gamification enorm betrokken kunnen worden. Als daar lering uit wordt getrokken en scholen meer durven te doen met gegamificeerde leersituaties, komen we zeker weer een stap verder!