Menno Deen is recentelijk gepromoveerd aan de TU Eindhoven op onderzoek naar (digitale) games en (intrinsieke) motivatie, waarbij het bevorderen van autonomie van de speler centraal staat.
Niet zo heel vaak, maar wel gelukkig wel iets meer dan een paar jaar geleden, komt het voor dat er iemand promoveert op onderzoek naar gamification. In het geval van Menno betreft het een ontwerpaanpak (Applied Game Design Model) om games te ontwikkelen die spelers intrinsiek weten te motiveren om te gaan leren. De afgelopen vier jaar heeft Menno deze aanpak bedacht, onderzocht en gevalideerd. Het blijkt inderdaad mogelijk te zijn om via zijn aanpak motivatie te laten groeien met behulp van games.
Een citaat (blz.20): “The validation study [het onderzoek van Menno] suggests that autonomy-supportive games can have a positive impact upon students’ motivation. Drill&Practice learning can increase students’ motivation to learn as well. However, the type of motivational impact appears different per game design. The study shows that more in-depth and longitudinal research is needed to create a better understanding about the motivational impact of different design decisions”.
We zijn er trots op dat we het onderzoek “Games Autonomy Motivation & Education: How autonomy-supportive game design may improve motivation to learn” met de community mogen delen.