“Gebruik de kracht van digitale games in de klas!” Dat was de duidelijke boodschap van Jasper Mannaert (Collablab), tijdens onze tweede sessie op de NOT 2015.
Jasper begon zijn presentatie met een kort betoog dat de jongeren van vandaag digitaal opgroeien en het onderwijs hier meer op in kan spelen. Minder leren uit boeken, meer leren met behulp van andere soorten media. Games hebben een ongelooflijke aantrekkingskracht op kinderen. Het is zelfs een topsport, dat zalen vol met jonge fans weet te vullen die 200 euro ervoor over hebben om naar wedstrijd-gamen te kijken en hun favoriete team aan te moedigen. Nieuwsgierigheid, spanning en frustratie zijn prikkels die in games zitten en jongeren ertoe kunnen bewegen om actie te ondernemen. Deze prikkels zitten dan ook ingebouwd in commerciële en educatieve games. Jasper noemde de Future Work Skills (beter bekend als 21st Century Skills) waar het onderwijs zich meer op dient te richten en waarvoor al hele leuke games bestaan. Bijvoorbeeld TeamUp (TU Delft) waarbij de enige opdracht voor spelers is om samen de finish te halen. Je loopt met andere spelers rond in een mooie, virtuele wereld vol met puzzels. Bij de game komt er ook een trainer aan te pas die het team begeleidt tijdens het spelen. Deze game past binnen één van de 21st Century Skills, virtueel samenwerkingsbekwaam.
Ook deze tweede sessie werd druk bezocht! Zaterdag a.s. sluiten we onze bijdrage aan de NOT 2015 af met de laatste gastspreker, Michiel van Eunen. Hij zal ingaan op storytelling (en een zelfbedacht spelconcept) en zijn visie op gamification met de zaal delen.