logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

NOT update: Sessie 8D Games

Gepubliceerd door Sem op 27 januari 2015

In de Onderwijsacademie hield Mission Start haar eerste gamification sessie. Gastspreker was Maarten Stevens van 8D Games en ambassadeur van onze community.

Na een korte inleiding door Community manager Sem van Geffen, hield Maarten een gepassioneerd betoog voor de inzet van gamification in de zorg, het bedrijfsleven en vooral in het onderwijs. Gamification is een mindset. Het hoeft niet duur te zijn, je kunt er in het klein al mee beginnen. Neem nu de basisschool waar kleuters alles doen voor een stickertje van de juf. Of een echte ‘kei’, die je als leerling kunt verdienen (de kei van de dag). Topografie kan heel saai zijn als het alleen maar gaat om het stampen van plaatsnamen. Maak er een spel van.

Maarten liet een voorbeeld zien van een fysiek spelconcept in Amerika waarbij er in teams wordt samengewerkt. Leerlingen kiezen hun eigen rol en voeren opdrachten uit. Aan het eind van de les komen alle groepjes samen en wordt besproken wat ze hebben ontdekt aan antwoorden en wie het spel gewonnen heeft. Leerlingen beleven het spel, het leren wordt veel leuker. Dat laatste wordt duidelijk in door 8D Games ontwikkelde cyberpest game Help Vera. De klas mbo studenten die aan de slag ging met dit spelconcept wist na anderhalf uur nog steeds niet van ophouden! Terug naar de topografie. De leerstof van de topotoets is een leerling weer snel ‘kwijt’. Zouden we met gamification kunnen zorgen voor niet alleen meer motivatie, maar ook betere leerresultaten? Een interessante vraag.

Donderdag 29 januari a.s. is de tweede sessie op de NOT 2015 met Jasper Mannaert, docent en eigenaar van Collablab. Jasper neemt je mee in de wereld van serious gaming.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN