In de Onderwijsacademie hield Mission Start haar eerste gamification sessie. Gastspreker was Maarten Stevens van 8D Games en ambassadeur van onze community.
Na een korte inleiding door Community manager Sem van Geffen, hield Maarten een gepassioneerd betoog voor de inzet van gamification in de zorg, het bedrijfsleven en vooral in het onderwijs. Gamification is een mindset. Het hoeft niet duur te zijn, je kunt er in het klein al mee beginnen. Neem nu de basisschool waar kleuters alles doen voor een stickertje van de juf. Of een echte ‘kei’, die je als leerling kunt verdienen (de kei van de dag). Topografie kan heel saai zijn als het alleen maar gaat om het stampen van plaatsnamen. Maak er een spel van.
Maarten liet een voorbeeld zien van een fysiek spelconcept in Amerika waarbij er in teams wordt samengewerkt. Leerlingen kiezen hun eigen rol en voeren opdrachten uit. Aan het eind van de les komen alle groepjes samen en wordt besproken wat ze hebben ontdekt aan antwoorden en wie het spel gewonnen heeft. Leerlingen beleven het spel, het leren wordt veel leuker. Dat laatste wordt duidelijk in door 8D Games ontwikkelde cyberpest game Help Vera. De klas mbo studenten die aan de slag ging met dit spelconcept wist na anderhalf uur nog steeds niet van ophouden! Terug naar de topografie. De leerstof van de topotoets is een leerling weer snel ‘kwijt’. Zouden we met gamification kunnen zorgen voor niet alleen meer motivatie, maar ook betere leerresultaten? Een interessante vraag.
Donderdag 29 januari a.s. is de tweede sessie op de NOT 2015 met Jasper Mannaert, docent en eigenaar van Collablab. Jasper neemt je mee in de wereld van serious gaming.