Van leerinhoud naar een spelconcept
Vandaag was ik te gast tijdens de landelijke onderwijsdag voor Zorg en Welzijn in Bunnik. In mijn workshop Gamification in Vogelvlucht legde ik de type spelconcepten en ontwerpprincipes uit om een eigen spelconcept te kunnen maken. Een van de deelnemers attendeerde mij op een site met leerinhoud over anatomie (werking van het menselijk lichaam). Deze site gebruik ik graag als voorbeeld in deze blog om nog eens in het kort uit te leggen hoe je een spelconcept kunt ontwerpen.
Oriëntatie op ontwerpen
Het is goed om te beseffen dat je bij gamification twee kanten op kunt:
- Starten vanuit de leerinhoud (leerdoelen)
- Starten vanuit het spel (speldoelen)
Een spel moet passen bij leerdoelen, leerinhoud en leeractiviteiten, maar het is wél vice versa.
In de praktijk kies je vaak voor de eerste optie (starten vanuit de leerinhoud), omdat je een spelconcept snel wilt gebruiken in de klas. Deze keuze impliceert dat je gamification wilt inzetten als werkvorm binnen een les en waarschijnlijk voor één vak(gebied). De tweede optie is interessant als je meer tijd hebt om te ontwerpen. Je kunt dan veel meer vanuit game design gaan denken, waarbij je in een later stadium leerinhoud gaat koppelen. Relevant voor spelconcepten die langer dan een les mogen duren. Denk hierbij aan een lessenreeks, project of programma dat een heel schooljaar duurt. Koppeling met de leerinhoud is een stap die je niet overslaat, alleen is het niet je vertrekpunt.
Voorwaarden voor een spelconcept
Om van een volwaardig spel te kunnen spreken moet je in elk geval aan deze voorwaarden voldoen:
- Er zijn (duidelijke) spelregels
- Er is een winnende conditie bepaald, zodat je kunt winnen
- Er wordt in het spel feedback gegeven op de voortgang van de speler
Je kunt uitgaan van bestaande spelconcepten (zoals Ganzenbord of My Monopoly), of je eigen spelconcept bedenken. In dat laatste geval zijn de Core Dynamics en Design Keys handig om te gebruiken. Deze kun je vinden in mijn publicatie Gids voor Gamification (2016).
Anatomie Online
Op deze website zijn diverse oefeningen te vinden om de werking van het menselijk lichaam te begrijpen. Kennis en inzicht worden ingeoefend. Het zijn leeractiviteiten die gegamificeerd zouden kunnen worden. Een aanzet tot een spelconcept:
- Een overkoepelend verhaal (storytelling), waarin je als speler bijvoorbeeld het menselijk lichaam moet leren kennen om een zieke persoon te helpen beter te worden.
- Mogelijkheid om dit verhaal ook in tweetallen of in een team te spelen (niet alleen solo).
- Dit verhaal speel je in een aantal missies. Elke missie kun je zien als een hoofdstuk met leerinhoud. Een mogelijk handige indeling is op de betreffende website al gemaakt.
- In elke missie moet je leeractiviteiten uitvoeren. Elke missie volbracht betekent dat je verder komt in het verhaal en bij het behalen van het speldoel.
- Met behulp van bijvoorbeeld punten en badges kun je een voortgangssysteem inbouwen, zodat de speler weet hoe ver hij/zij is.
- Introductie van tussen- en eindbazen, die je kunt verslaan door minimaal 80% van de vragen goed te beantwoorden (Mastery Learning).
Dit zijn slechts suggesties van mijn kant. Wat ik probeer is om je in een gamification denkpatroon te zetten. 😉
Serious Care
Een leuke game voor mbo zorgopleidingen is Serious Care, dat door ROC van Twente is ontwikkeld. Bovenstaande punten vind je terug in deze game, dat een verzorgingstehuis als setting heeft.
Op Gamification Conferentie 2018 kun je experts direct om advies vragen hoe je bovenstaande principes kunt toepassen in je eigen spelconcept. De conferentie is op dinsdag 9 oktober a.s. op het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch.