logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Is motivatie wel zo belangrijk?

Gepubliceerd door Sem op 4 april 2015

Soms kom je een wetenschappelijke publicatie tegen met resultaten die haaks staan op wat je denkt. Het artikel uit The Atlantic Does Student Motivation Even Matter? verwijst naar recentelijk onderzoek waarin hogere intrinsieke motivatie correleert met minder goede prestaties onder leerlingen.

Een bommetje leggen onder het belang van motivatie
De werkhypothese achter gamification is dat je door het stimuleren van motivatie niet alleen meer plezier in het leren wil scheppen, maar leerlingen daardoor ook tot betere leerprestaties wilt laten komen. Hoewel ik denk dat dit laatste sowieso lastig is om aan te tonen op micro-niveau (in de klas), is er nu op macro-niveau onderzoek gedaan naar de relatie tussen motivatie en PISA scores in verschillende landen.

…Met het volgende resultaat:
“Intrinsic motivation, the internal rewards that encourage students to learn, is an important component of student engagement. National scores on PISA’s index of intrinsic motivation to learn mathematics are compared to national PISA math scores. Surprisingly, the relationship is negative. Countries with highly motivated kids tend to score lower on the math test; conversely, higher-scoring nations tend to have less-motivated kids.”

Je zou verwachten dat een hogere intrinsieke motivatie correleert met een hogere score op de toets. Maar dit blijkt niet zo te zijn.

Korte termijn versus lange termijn denken
Zo`n resultaat is input voor zelfreflectie. Leggen we te veel nadruk op het belang van motivatie? Waarom vinden we motivatie zo belangrijk? Does it even matter? Wat ik – op afstand – niet goed kan zien is hoe (verschillend) er in alle klassen van de respondentgroepen uit dit onderzoek wordt geleerd en wat per land / school de filosofie achter het leren is. Ik signaleer wel korte termijn denken versus lange termijn denken. In een korte termijn visie zijn PISA cijfers belangrijk, competitief zelfs met als aanname: Hoe hoger je scoort, hoe beter het onderwijs in het betreffende land is. Daar zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden! In een lange termijn visie gaat het niet om cijfers en grote groepen, maar om het individu dat – zeker in de nabije toekomst – een leven lang zal gaan leren. Dan praat je niet alleen over gewenste leerprestaties, maar ook over de juiste prikkels om dit te blijven doen.

Discussie in het onderzoek
De onderzoekers kijken zelf ook kritisch naar hun eigen onderzoek. Ze merken op: “These counterintuitive finding may be influenced by how terms such as “enjoy” and “looking forward” are interpreted in different cultures. […] Correlation is not causation. Moreover, the absence of a positive correlation— or in this case, the presence of a negative correlation—is not refutation of a possible positive relationship.” Hiermee zwakken ze de resultaten een beetje af.

Is motivatie wel zo belangrijk? Ik denk nog steeds van wel. Dit onderzoek waarschuwt alleen duidelijk voor een te optimistische kijk. Gamification is geen wondermiddel dat leerresultaten van leerlingen automatisch zal verhogen. Maar laat je niet afschrikken om ermee aan de slag te gaan.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN