logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Ambassadeurs
  • Bewegend Leren
  • Blog
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Mission Statement
    • Jaarverslag
    • Pers
  • Events
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Afgelopen
      • Conferentie 2018
      • Conferentie 2017
      • Conferentie 2016
      • Campus Party Europe
      • Planet Coaster

Gids voor ditale games en leren

Gepubliceerd door Sem op 21 februari 2015

Mindshift heeft een gids uitgebracht met tips voor het inzetten van digitale games in de klas.

In deze gids wordt beloofd antwoord te geven op de volgende vragen: Wat zegt onderzoek over games en schermtijd? Hoe kun je beginnen met het inzetten van digitale games om te laten leren? Hoe kies je een digitale game? Hoe kun je een aantal obstakels (tijd, kosten etc.) in het gebruik overwinnnen? Hoe gebruiken leraren games in de klas? Elke vraag wordt in een apart hoofdstuk beantwoord.

De publicatie is geschreven voor docenten in Amerika en refereert ook naar bronnen die in het Amerikaanse onderwijs gebruikt kunnen worden. Niet alle voorbeelden die worden gegeven kunnen daardoor direct naar de onderwijsvloer in Nederland worden vertaald. De gids is ondanks dit toch leerzaam, al is het maar omdat het je in logische stappen laat nadenken over de inzet van digitale spelconcepten in de les.

Een puntje van kritiek is de opmerking dat je digitale games het beste kunt zien als ‘supplemental reinforcement for your traditional teaching’. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Een game is juist een kans om leersituaties interactiever (minder passief en meer actief door co-creatie), relevanter (just-in-time aanbieden van kennis en inoefenen van vaardigheden) en rijker (via bijvoorbeeld differentiatie en storytelling), kortom motiverender te maken. Traditioneel onderwijs suggereert het tegenovergestelde. Bovendien kun je met spelconcepten het traditionele lesboek vervangen.

Al met al een aardige publicatie die nuttig is als je in staat bent om de inhoud voor jezelf naar je eigen context te vertalen.

Nieuwsbrief



Ja, stuur mij de Nieuwsbrief Gamification.

Conferentie 2018

  • 0
    Verslag Gamification Conferentie 2018
    11 oktober 2018

Recente blogs

  • 0
    En toen was er… Apex
    16 februari 2019
  • 0
    Gamification & Drones
    22 januari 2019
  • 0
    Bandersnatch
    29 december 2018
  • 0
    Kom naar de NOT 2019
    17 december 2018
  • 0
    Bye Google+
    11 december 2018

Uitgelicht

  • 0
    Aan de slag met gamification
    10 mei 2018
  • 0
    Gamification: kritiek op motivatie en hoe verder?
    24 april 2018
  • 0
    Download de Werkstuk Game
    4 maart 2018
  • 0
    Nintendo Labo: impuls voor je creativiteit
    24 februari 2018
  • 1
    Aankondiging Gamification Conferentie 2018
    23 januari 2018
© Sem van Geffen | 2014-2019
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.