logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Gebruik maken van het Endowed Progress Effect

Gepubliceerd door Sem op 22 januari 2016

Elke keer als ik benzine heb getankt en afreken bij het tankstation ontvang ik een spaarkaart voor gratis autowassen. De bediende stempelt alvast twee vakjes voor mij af. Ah yes, de eerste stappen op weg naar een gratis wasbeurt zijn gezet! Handig om hier de volgende keer ook weer even te tanken. Zie hier, het Endowed Progress Effect in een notendop.

Endowed Progress Effect
Het idee is simpel. Als je zorgt voor een extra stapje dat iemand meteen heeft gehaald richting een doel, dan is deze persoon meer gemotiveerd om dit doel te bereiken. In het geval van mijn spaarkaart komen er meteen twee stempels op te staan. Hierdoor ervaar ik dat ik al wat dichterbij het einddoel (de gratis wasbeurt) kom. Het was heel wat anders geweest als ik alleen maar een lege spaarkaart van de bediende had ontvangen. De kans dat ik deze thuis meteen weg zou gooien, was groot geweest. Nu heb ik in mijn auto al een aantal halfvolle spaarkaarten liggen.

Loyaliteitsprogramma: sparen voor incentives
Het idee van een spaarkaart is niet nieuw. Het is een manier van klantenbinding, door klanten te belonen voor hun trouw aan een bepaald bedrijf en/of product. Een spaarkaart is onderdeel van wat in de marketing een ‘loyaliteitsprogramma’ wordt genoemd. Hier vallen ‘incentives’ (kleine en grotere beloningen) onder, die de klant leuk vindt en hem/haar aanmoedigen om te verdienen. Bij elke afname van het volgende product of dienst komt de klant weer een stapje dichterbij de gewenste beloning.

Het Endowed Progress Effect is er op gericht om je als klant meteen te laten voelen dat je ‘uit de startblokken schiet’ om al een beetje in de buurt van deze beloning te komen. Ook anticipeert dit effect op de menselijke drijfveer om verlies te vermijden: Waarom zou je je spaarkaart weggooien, als er al een paar stempels opstaan? Dat is toch zonde?

Leerlingen en studenten binden aan een school, opleiding of vak
Loyaliteitsprogramma’s kom je niet alleen in het bedrijfsleven tegen. Ook in schoolorganisaties. Scholen concurreren zich ‘een slag in de rondte’ met andere scholen in de regio om de gunst van nieuwe leerlingen en studenten. De ene school biedt nog hippere naschoolse programma’s en schoolreisjes aan, dan de andere school.

Wanneer de nieuwe leerlingen en studenten gevangen zijn, houdt het echter snel op met de marketing en begint de dagelijkse sleur van roosters, lessen en huiswerk. Terwijl je ook op het niveau van de opleiding en vakken moeite kunt doen om leerlingen te binden. Een voorbeeld kan een excellentieprogramma zijn, maar dan bereik je alleen de beste leerlingen of studenten en dat is waarschijnlijk niet het grootste deel van je schoolpopulatie. Denk daarom eens aan een extra (leuk!) programma met (vak)inhoudelijke activiteiten zoals gave excursies en interessante gastlessen van experts die je op basis van inzet kunt verdienen.

Houd je hun progressie bij met bijvoorbeeld een spaarkaart? Dan weet je vanaf nu: de eerste paar stempels zijn gratis!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN