Gebruik maken van het Endowed Progress Effect

Elke keer als ik benzine heb getankt en afreken bij het tankstation ontvang ik een spaarkaart voor gratis autowassen. De bediende stempelt alvast twee vakjes voor mij af. Ah yes, de eerste stappen op weg naar een gratis wasbeurt zijn gezet! Handig om hier de volgende keer ook weer even te tanken. Zie hier, het Endowed Progress Effect in een notendop.

Endowed Progress Effect
Het idee is simpel. Als je zorgt voor een extra stapje dat iemand meteen heeft gehaald richting een doel, dan is deze persoon meer gemotiveerd om dit doel te bereiken. In het geval van mijn spaarkaart komen er meteen twee stempels op te staan. Hierdoor ervaar ik dat ik al wat dichterbij het einddoel (de gratis wasbeurt) kom. Het was heel wat anders geweest als ik alleen maar een lege spaarkaart van de bediende had ontvangen. De kans dat ik deze thuis meteen weg zou gooien, was groot geweest. Nu heb ik in mijn auto al een aantal halfvolle spaarkaarten liggen.

Loyaliteitsprogramma: sparen voor incentives
Het idee van een spaarkaart is niet nieuw. Het is een manier van klantenbinding, door klanten te belonen voor hun trouw aan een bepaald bedrijf en/of product. Een spaarkaart is onderdeel van wat in de marketing een ‘loyaliteitsprogramma’ wordt genoemd. Hier vallen ‘incentives’ (kleine en grotere beloningen) onder, die de klant leuk vindt en hem/haar aanmoedigen om te verdienen. Bij elke afname van het volgende product of dienst komt de klant weer een stapje dichterbij de gewenste beloning.

Het Endowed Progress Effect is er op gericht om je als klant meteen te laten voelen dat je ‘uit de startblokken schiet’ om al een beetje in de buurt van deze beloning te komen. Ook anticipeert dit effect op de menselijke drijfveer om verlies te vermijden: Waarom zou je je spaarkaart weggooien, als er al een paar stempels opstaan? Dat is toch zonde?

Leerlingen en studenten binden aan een school, opleiding of vak
Loyaliteitsprogramma’s kom je niet alleen in het bedrijfsleven tegen. Ook in schoolorganisaties. Scholen concurreren zich ‘een slag in de rondte’ met andere scholen in de regio om de gunst van nieuwe leerlingen en studenten. De ene school biedt nog hippere naschoolse programma’s en schoolreisjes aan, dan de andere school.

Wanneer de nieuwe leerlingen en studenten gevangen zijn, houdt het echter snel op met de marketing en begint de dagelijkse sleur van roosters, lessen en huiswerk. Terwijl je ook op het niveau van de opleiding en vakken moeite kunt doen om leerlingen te binden. Een voorbeeld kan een excellentieprogramma zijn, maar dan bereik je alleen de beste leerlingen of studenten en dat is waarschijnlijk niet het grootste deel van je schoolpopulatie. Denk daarom eens aan een extra (leuk!) programma met (vak)inhoudelijke activiteiten zoals gave excursies en interessante gastlessen van experts die je op basis van inzet kunt verdienen.

Houd je hun progressie bij met bijvoorbeeld een spaarkaart? Dan weet je vanaf nu: de eerste paar stempels zijn gratis!

  • Als ik mag adviseren: let wel op dat je niet te veel op extrinsieke motivatie gaat zitten. In je spelconcept of programma moet er eigenlijk een ‘omslagpunt’ zitten, vanaf waar je punten etc. bewust gaat afbouwen en veel meer gaat focussen op keuze/bewegingsvrijheid, groei/ontwikkeling of samenwerking.