logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Gamification in Praxisbulletin

Gepubliceerd door Sem op 15 november 2017

Binnenkort verschijnt er een drieluik over gamification in het Praxisbulletin, dat wordt uitgegeven door Malmberg. Het Praxisbulletin is een landelijk magazine voor basisscholen dat maandelijks uitkomt en eigenlijk in bijna elke school op de deurmat valt. Community manager Sem van Geffen is gevraagd om voor Praxisbulletin een serie van drie artikelen te schrijven waarin gamification wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden in de praktijk en hoe leerkrachten zelf een spelconcept kunnen ontwerpen.

Een vliegende start met gamification
In het eerste artikel van de drieluik staat de Drone Cup als hybride spelconcept centraal. Dit spelconcept won afgelopen augustus nog de Fontys Denk Groter prijs. Het artikel beschrijft in alle geuren en kleuren wat leerlingen van twee basisscholen hebben gedaan en beleefd. Het is een appetizer voor het tweede artikel (dat in januari 2018) verschijnt, waarin Sem in zal gaan op hoe je spelconcepten kunt ontwerpen. Hierin staat o.a. het Player Type Model van Heeter en collega’s centraal. Ook wordt er ingegaan op prikkels voor motivatie en hoe je storytelling kunt toevoegen aan een spelconcept. In het derde artikel (gepland voor februari 2018) komen praktijkvoorbeelden van een aantal collega’s uit de klas aan bod. Een aantal van deze good practices kun je ook op Mission Start vinden.

In overleg met het Praxisbulletin zal er waarschijnlijk ook nog een vierde artikel over gamification volgen in het voorjaar van 2018. Werk je in het basisonderwijs en heb je interesse in gamification? Houd het Praxisbulletin dan goed in de gaten!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN