Binnenkort verschijnt er een drieluik over gamification in het Praxisbulletin, dat wordt uitgegeven door Malmberg. Het Praxisbulletin is een landelijk magazine voor basisscholen dat maandelijks uitkomt en eigenlijk in bijna elke school op de deurmat valt. Community manager Sem van Geffen is gevraagd om voor Praxisbulletin een serie van drie artikelen te schrijven waarin gamification wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden in de praktijk en hoe leerkrachten zelf een spelconcept kunnen ontwerpen.
Een vliegende start met gamification
In het eerste artikel van de drieluik staat de Drone Cup als hybride spelconcept centraal. Dit spelconcept won afgelopen augustus nog de Fontys Denk Groter prijs. Het artikel beschrijft in alle geuren en kleuren wat leerlingen van twee basisscholen hebben gedaan en beleefd. Het is een appetizer voor het tweede artikel (dat in januari 2018) verschijnt, waarin Sem in zal gaan op hoe je spelconcepten kunt ontwerpen. Hierin staat o.a. het Player Type Model van Heeter en collega’s centraal. Ook wordt er ingegaan op prikkels voor motivatie en hoe je storytelling kunt toevoegen aan een spelconcept. In het derde artikel (gepland voor februari 2018) komen praktijkvoorbeelden van een aantal collega’s uit de klas aan bod. Een aantal van deze good practices kun je ook op Mission Start vinden.
In overleg met het Praxisbulletin zal er waarschijnlijk ook nog een vierde artikel over gamification volgen in het voorjaar van 2018. Werk je in het basisonderwijs en heb je interesse in gamification? Houd het Praxisbulletin dan goed in de gaten!