logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Game-elementen in het mbo

Gepubliceerd door Sem op 9 juni 2015

Onze kersverse ambassadeur Sebastiaan Terpstra heeft onderzoek gedaan naar game-elementen die in het onderwijs mogelijk goed van pas komen om studenten te motiveren in een spelconcept.

Met dit onderzoek brengt Sebastiaan in kaart gebracht welke elementen van gamification binnen het mbo aansluiten bij de mbo-student, welke hiervan kunnen worden toegepast binnen een digitale lesmethode rondom mediawijsheid en hoe deze worden ervaren. De centrale vraag in zijn onderzoek is: Welke elementen van gamification kunnen worden ingezet in een digitale lesmethode, en welke sluiten het beste aan bij de doelgroep?

Er zijn door de onderzoeker vijf websites (Code-academy, DIY, Duolingo, Khan Academy en Tree-House) geselecteerd, waarbij een zo breed mogelijke opsomming is gegeven van de gebruikte game-elementen. Deze staan in de bijlage van het onderzoek. Met behulp van literatuur is onderzocht welke game-elementen het beste aansluiten bij verschillende typen gamers en welke game-elementen voorkomen binnen verschillende genre video games. Deze lijst bevat 41 game-elementen met korte uitleg.

Wat opvalt is dat achievements, badges, collections, fixed ratio reward schedules, progression en quests het meest worden toegepast op de door de onderzoeker geselecteerde websites. Er wordt vaak met een call-to-action button gewerkt om prestaties te bekijken. Ook kwam Sebastiaan vaak een skill tree (vaardigheidsboom) tegen, als visualisatie van de voortgang van de gebruiker. Tot slot merkt hij op dat er wordt uitgegaan van “een solistisch leerproces waarbij gebruikers wel parallel van elkaar kunnen samenspelen, maar niet in teams of tegen elkaar.”

Verder heeft Sebastiaan een gebruikersonderzoek uitgevoerd onder 453 studenten van het ROC van Twente. Wat dit opleverde aan game-elementen die bij deze doelgroep in de smaak vallen kun je lezen in zijn onderzoek! Download het Onderzoeksrapport Digitale Lesmethode Mediawijsheid.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN