logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Five ways to play: differentiatie in het leren

Gepubliceerd door Sem op 13 oktober 2015

In de nieuwe Need for Speed game kun je maar liefst op vijf verschillende manieren spelen, punten verdienen en daarmee nieuwe content ontgrendelen. Het concept van ‘spelen op je eigen manier’ inspireerde mij om eens de volgende vraag te onderzoeken: Kunnen we dit misschien ook toepassen in een educatief spelconcept, waarbij er een koppeling wordt gemaakt met het leren van jongeren?

Five ways to play


Need for Speed laat je op vijf verschillende manieren spelen. Je hoeft niet alleen maar punten te verdienen door races te winnen. Ook met bepaalde vaardigheden (zoals driften), het aanpassen van je auto, het racen in een team en chaos veroorzaken op de weg kun je punten verdienen en dus verder komen in de game. Je kunt je zelfs toeleggen op een specifieke manier van spelen. Het is een vorm van differentiatie binnen een spelconcept en dat maakt het interessant om door te vertalen naar het leren in het onderwijs.

Geen leerstijlen, maar (flexibele) leervoorkeuren
Om maar meteen duidelijk te zijn: leerstijlen bestaan niet. Daar is het nodige wetenschappelijke bewijs voor. Leervoorkeuren bestaan wel (zie het boek ‘Liefde voor leren‘ van Manon Ruijters). Er zijn worden vijf leervoorkeuren onderscheiden: de kunst afkijken (observeren, nadoen), participeren (sparren met anderen), kennis verwerven (traditioneel), oefenen (uitproberen in een veilige omgeving) en ontdekken (zelf uitvinden). Leervoorkeuren gaan niet zozeer over de persoon die leert, maar over de context waarin je graag leert. Per context (dus per case, per situatie, per opdracht) kan dit verschillen. Wel is het zo, dat per context ongeveer twee leervoorkeuren dominant aanwezig zijn. Je kunt ‘schakelen’ tussen deze en de overige leervoorkeuren.

Leeractiviteiten in een spelconcept op je eigen manier uitvoeren
Als we de gameplay van the Need for Speed zouden combineren met de genoemde leervoorkeuren dan kom ik uit op een globaal spelconcept (nader uit te werken) waarin leeractiviteiten op verschillende manieren kunnen worden aangepakt en voltooid door de spelers. Wil je in een leeractiviteit bepaalde kennis en vaardigheden grotendeels verwerven met behulp van een demonstratie of een traditionele, frontale les? Prima, geen probleem. Of wil je juist liever een levensechte casus doorlopen, waarbij je kennis en training just-in-time krijgt aangeboden of pas wanneer je er echt zelf niet uitkomt (tijdens het uitvinden)? Ook goed! Voorwaarde is wel dat leerlingen redelijk zelfstandig zijn en elkaar helpen in de groepjes die ontstaan. De samenstelling van de groepjes is idealiter heterogeen, zodat een sterkere leerling een zwakkere leerling hulp kan geven. Elke aanpak van de leeractiviteit leidt tot hetzelfde maximaal aantal punten dat behaald kan worden. Of je het maximum aantal punten haalt, hangt uiteraard af van je inzet en uiteindelijke prestatie. Zo worden leerlingen met een bepaalde leervoorkeur niet onbedoeld voorgetrokken.

Wat denk jij? Is zo`n spelconcept mogelijk, überhaupt uitvoerbaar? Of kunnen we alleen in een video game genieten van deze speciale vorm van differentiatie? Deel jouw ideeën en mening hieronder.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN