logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Engagement Circle: boeien en binden

Gepubliceerd door Sem op 3 juni 2015

In dit laatste deel van de drieluik rond de MOOC Gamification Design 2015 gaan we in op de Engagement Circle: hoe kun je spelers van begin tot eind blijven boeien en aanmoedigen om door te spelen?

Vier fasen in de Engagement Circle
Een spelconcept dat wordt gespeeld kun je opdelen in de volgende vier fasen:
1. Onboarding (het instappen, beginnen aan het spel en opening)
2. Early Midgame (de fase na de opening: het vroege middenspel)
3. Late Midgame (de fase voor de naderende ontknoping: het late middenspel)
4. Endgame (de fase van het eindspel, de ontknoping van het spel)

Onboarding
In deze fase wil je bereiken dat de speler het spel zo snel mogelijk kan spelen en leuk gaat vinden, zodat de speler beslist om het spel voorlopig verder te blijven spelen. Het is gebruikelijk om een introductie met tutorial aan te bieden. In een tutorial worden de belangrijkste spelregels uitgelegd en is er gelegenheid om te oefenen, waarbij fouten die de speler maakt geen invloed hebben op het verdere spelverloop. De tutorial moet niet te lang duren, anders wordt de speler ongeduldig. Na de tutorial start het spel. Zorg voor een A-B structuur (actie-beloning), waarbij spelers worden aangemoedigd om het spel te spelen en (leer)opdrachten uit te voeren. Introduceer een aantal items die leuk zijn om ‘voor te spelen’. Geef spelers geleidelijk aan meer controle over het verloop van het spel. Maar vergeet niet om stap-voor-stap haalbare, kleine spel- en leerdoelen aan te bieden.

Early Midgame
Breid het spel langzaam uit. Beperk het aantal gebieden waar de speler kan komen, maar geef wel de mogelijkheid om deze te ontgrendelen bij het behalen van bepaalde spel- en leerdoelen. Dit zou je bijvoorbeeld via een skill tree kunnen vormgeven. Maak het spel ook verkenbaar door middel van een catchy verhaallijn. Een verhaal dat verspreid over een reeks missies wordt verteld. Na elke missie ga je weer een stapje verder in het verhaal. Prikkel de nieuwsgierigheid van de speler door hem/haar geleidelijk aan verder te laten komen in gebieden, beloningen en het verhaal. In video games is het gebruikelijk om het vroege middenspel af te sluiten met een eerste (gemakkelijke) eindbaas.

Late Midgame
In deze fase is het de kunst om spelers te laten doorspelen, wanneer ‘het nieuwe van het spel eraf is’. Hier komen sociale mechanismen van pas, door spelers te laten samenwerken en van elkaar te laten leren (hoe ze het spel beter kunnen spelen, maar ook het beheersen van de leerdoelen). Ze gaan elkaar aanmoedigen, er ontstaat een runner’s club: jij loopt, omdat je ziet dat andere spelers ook lopen. Een tweede manier om het spel interessant te houden is competitie. Sommige spelers willen graag laten zien dat zij de beste zijn. Geef ze de gelegenheid, maar niet ten koste van andere spelers. Focus op balans tussen competitie en samenwerking. Ontwerp leaderboards, maar breng nuance aan: Aparte leaderboards voor samenwerking, creativiteit, inzet en een algemeen klassement. Zorg dat er in het late eindspel voldoende badges e.d. te verdienen zijn en zorg ook voor extra uitdagingen. Introduceer tot slot het eindspel, om nieuwsgierigheid te prikkelen.

Endgame
In de ontknopingsfase van het spel kun je het beste focussen op een van deze drie spelmodi: verkennen, samenwerken of competitie voeren. In de verkenningsmodus prikkel je de speler om alle opdrachten te voltooien, alle items, badges e.d. te halen. Hier moet natuurlijk wel functionele beloning tegenover staan (Waarom zou het voor een speler anders interessant zijn om alles te halen?). In de samenwerkingsmodus kunnen spelers onderling tips en items ruilen. Er is een (online) community waarin spelers met elkaar daarover communiceren. Spelers mogen zelf onderdelen van het spel organiseren. In competitiemodus blijven leaderboards een belangrijke drive om door te spelen. Wellicht kun je extra competitievormen introduceren om het spel draaiende te houden. Uiteindelijk is er een ontknoping: de winnaar(s) van het spel wordt/worden bekend gemaakt.

Hooking
De grote vraag is: hoe kun je bepaald gewenst doelgedrag van een speler ‘erin slijten’? Er zijn verschillende modellen die dit beredeneren, zoals het Fogg Behaviour Model (te lezen in mijn boek Gamification in de klas) of het Hook Model van Eyal. Hooking is een vakterm voor het binden van spelers aan een product of game in dit geval.

Hiermee sluiten we de drieluik af over de MOOC Gamification Design 2015. Deze interessante MOOC voor gevorderde ontwerpers kun je via Iversity gratis volgen. Heb je nog vragen of opmerkingen over de inhoud van deze drieluik? Stel je vraag op het forum of hieronder. Enthousiast over het ontwerpen van gamification? Kom in het nieuwe schooljaar een van onze trainingen volgen! Je bent van harte welkom.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN