logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Eerste Active Floor op school in Nederland

Gepubliceerd door Sem op 28 januari 2017

Afgelopen week was de Active Floor te bewonderen op de Nationale Onderwijstentoonstelling 2017 in Utrecht. Ondertussen mocht ik deze uitproberen op de eerste basisschool die ‘m al in huis heeft, namelijk de Doelakkers in Hilvarenbeek. Een kort verslag van de mogelijkheden lees je in deze blog.

Active Floor: bewegend (en spelend) leren
Kinderen mogen op school best wel wat meer bewegen is de algemene tendens in het onderwijs. Onder de noemer ‘bewegend leren’ wordt hier aandacht voor gevraagd. Diverse onderzoeken laten ten eerste zien dat leerlingen zich beter kunnen concentreren tijdens de les. De lessen worden er ten tweede niet minder saai door. Tot slot blijkt uit onderzoek dat er zelfs hogere leerprestaties geleverd kunnen worden, mits er structureel en over een langere periode bewegend wordt geleerd. De Active Floor is een innovatieve aanvulling op het didactisch repertoire van de leerkracht. Zie het voor je als een beamer, die een spel projecteert op een soort dunne mat. Het apparaat detecteert met behulp van de mat vervolgens (redelijk) nauwkeurig bewegingen, die je met je voet maakt. Je voet is dus een soort muis om objecten mee ‘aan te klikken’ of te selecteren. Met deze mogelijkheden kun je bijvoorbeeld rekensommen in een game laten spelen, waarbij er bewogen wordt.

Maak je eigen games of laat leerlingen games maken
De software die bij de Active Floor wordt geleverd biedt een groeiende catalogus waarin verschillende Nederlandstalige en Engelstalige games zitten. Denk bijvoorbeeld aan een game waarbij je als piraat land moet veroveren door rekensommen te maken. Hoewel deze games volgens mij nog redelijk generiek zijn (te weinig gericht op vakspecifieke inhoud) of erg specifiek (alleen interessant voor een bepaalde leeftijdsgroep in een bepaald gedeelte van het curriculum), biedt de Active Floor een hele slimme en fijne optie: je eigen games maken. Hiervoor is gelukkig geen kennis van een programmeertaal nodig. Het biedt leerkrachten en docenten gelegenheid om zelf het gat tussen ’te generieke’ en ’te specifieke’ games op te vullen met eigen creaties. Je zou zelfs aan leerlingen kunnen vragen om voor elkaar of lagere groepen een game te maken. Hiermee train je dan niet alleen een stukje vakinhoud (opnieuw in), maar ook 21st Century Skills zoals creatief denken en samenwerken. Fantastisch!

De eerste Active Floor op school staat in Hilvarenbeek

Terug naar de Active Floor. Op basisschool de Doelakkers in Hilvarenbeek is deze sinds twee weken te bewonderen. De reacties van de leerlingen zijn enthousiast. Dat is haast ook niet verwonderlijk met zo`n nieuw staaltje technologie in huis. Kinderen staan hier erg open voor, nieuwsgierigheid is troef (dat merkten we ook met de drones in de Drone Cup Vliegschool tijdens het afgelopen Tech & Play Kids Festival in Eindhoven).

Waar ik benieuwd naar ben is of – wanneer het nieuwe van de Active Floor eraf is – de leerlingen nog steeds blijven bewegen. Dit zal vast wel lukken, als de catalogus blijvend wordt aangevuld met games en leerlingen zelf games mogen maken. Aan de Doelakkers en hopelijk nog vele andere scholen de uitdaging om het potentieel van de Active Floor ten volle te benutten. Ik zeg: doen!

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN