Drone Cup Pilot VO: de finale

Afgelopen woensdag was de afsluiting van de Drone Cup pilot in het voortgezet onderwijs. Op het Jeroen Bosch College werd er een drone race gehouden in de aula met parcours obstakels die door Havo 2 leerlingen zijn ontworpen en gebouwd. Deze good practice van gamification zal ik in deze blog bespreken.

Aftermovie


Opzet van de pilot
Eind november was ik als opdrachtgever te gast op het Technasium van het Jeroen Bosch College. Ik vertelde de leerlingen over drones en had er ook eentje bij me. De opdracht die ik de klas meegaf was het ontwerpen en bouwen van parcours voor een drone race, die in de aula gehouden zou gaan worden. Tot de kerstvakantie was er tijd om eerst een prototype te ontwerpen, die meetelde voor de beoordeling van het vak O&O (door een docent). Na de kerstvakantie werden de beste ideeën door mij geselecteerd en in het echt gebouwd. Voor de drone race heb ik FPV pilots geregeld, die graag hiervoor naar ‘s-Hertogenbosch kwamen.

Leerdoelen en voorkennis
In de opdracht moeten leerlingen plannen, presenteren en in twee maanden tijd een gestructureerd creatief proces doorlopen. Twee 21st Century Skills, creatief denken en samenwerken, worden in deze opdracht getraind. Verder maken ze voor het eerst kennis met de wereld van drones, die vol met techniek en technologie zit. Deze Havo 2 leerlingen zijn – bij aanvang van de Drone Cup – technisch al vaardig genoeg: ze kennen de machines en gereedschappen in het technieklokaal om mee te werken.

Gamification
De leerlingen werken in teams met elkaar samen. Alleen de beste obstakels worden geselecteerd om te bouwen, daar zit een competitief element in. Door goed samen te werken (te overleggen, naar elkaar te luisteren, samen ideeën te bedenken en uit te werken) kunnen de leerlingen tot een zo goed mogelijk prototype komen. Het doel waar de teams uiteindelijk naar toe werken is de finale, een drone race in de aula van de school. Competitie, samenwerking en beloning zijn drie universele game elementen.

Waarom gamification in deze pilot werkte
Het thema sprak de leerlingen aan en ze vonden de drone race in de aula een heel tof idee. Betrokken docenten van het Jeroen Bosch College gaven aan dat het ze weinig moeite kostten om de groep aan de gang te krijgen. Door een tussenpresentatie van de prototypes in te bouwen, ontstond er voldoende tijdsdruk voor de leerlingen om door te werken. Het beslissingsmoment (‘Welke obstakels worden uitgekozen?’) vond de klas stiekem ook best spannend. Dat de Drone Cup voor de leerlingen een ‘echte’ opdracht was, telde ook zwaar mee volgens mij. Thematiek, tijdsdruk, met een combinatie van samenwerken en competitie waren de ingrediënten van dit hybride spelconcept.

Wat er nog verbeterd dient te worden
De volgende keer zou ik graag leerlingen nog iets meer willen betrekken bij het ontwerp van het algehele parcours. De teams waren nu gefocust op hun eigen obstakel, terwijl een parcours een samenspel is tussen deze obstakels. Ik denk niet dat er in dit format nog meer gamification nodig is.

Van good practice naar best practice
In deze pilot hebben we geen onderzoek gedaan naar motivatie en ook niet naar bijvoorbeeld groei in creatief denken. In de aankomende Drone Cup pilot PO (die in maart 2017 start) zal dit wel gebeuren.

  • Bij dezen wil ik (nogmaals) het Jeroen Bosch College bedanken voor deze kans en alle hulp in de afgelopen periode. Het was een hele leuke pilot om te doen!