logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

De wereld van Hearthstone: Inspiratie voor meer…

Gepubliceerd door Sem op 6 mei 2016

Welkom in de wereld van Hearthstone. De taverne is geopend om tegenspelers te verslaan in een boeiend digitaal kaartspel vol met wonderlijke wezens, magische spreuken, strategische decks en beetje geluk. Alleen maar leuk als hobby in je vrije tijd of kunnen we er ook iets mee voor in de klas?!

World of Warcraft
Wie Hearthstone zegt, begint bij World of Warcraft, een massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). In deze game kies je een held die in een eindeloze fantasywereld op ontdekkingsreis gaat, vecht tegen monsters en andere helden, zich ontwikkelt (waar honderden speluren in gaan zitten) en in een clan (groep medespelers) kan meedoen. Deze wereld is in Hearthstone teruggebracht tot een kaartspel, waarin je probeert om je tegenstander te verslaan.


Hearthstone
In de lokale herberg speel je tegen computergestuurde of menselijke tegenstanders. Elke speler heeft een eigen deck (set met speelkaarten) die je zelf kunt samenstellen. Er zijn honderden speelkaarten beschikbaar, die je gaandeweg moet verdienen door dagelijkse quests te spelen of die je kunt kopen. Als speler heb je een held met 30 energiepunten. De bedoeling is om de held van de tegenstander te verslaan door deze naar 0 energiepunten te krijgen. De kaarten die je speelt helpen je hierbij. Elke beurt krijg je meer ‘mana’ (kristallen). Een kaart spelen kost je mana. Sterkere kaarten kosten meer mana dan zwakkere kaarten. Dus hoe verder je speelt, hoe betere kaarten of meer kaarten je kunt spelen.

Recentelijk kwam er een nieuwe uitbreiding: Whispers of the Old Gods. De introductie – met een leuk stukje storytelling – is ook aardig om even te bekijken.


Samengevat: er zijn heel veel speelkaarten (die ook nog eens aangepast kunnen worden), wat zorgt voor ontzettend veel tactische en strategische mogelijkheden. Je speelt om de beurt totdat een held van het bord is verdwenen.

Inspiratie
In alle oprechtheid geloof ik dat we met dit spelconcept iets kunnen doen. Misschien niet direct met Hearthstone zelf, maar misschien wel met het idee van achter deze game en dan doorvertaald naar de klas. Een educatief inzetbare Hearthstone game: de aantrekkingskracht van Hearthstone, in het Nederlands, met fysieke speelkaarten (dus niet digitaal) en in het begin slechts één basisdeck voor alle leerlingen om het spelen van het spel snel in de vingers te krijgen.

1. Een fysiek kaartspel gekoppeld aan een vak
Zoals in elk kaartspel heb je te maken met een spelersbeurt, die je kunt manipuleren. Bijvoorbeeld: beantwoord eerst een kennis- of inzichtsvraag, voordat je mag spelen. Een correct antwoord levert je direct 1 extra mana op of een speciale kaart die je goed kunt gebruiken (niet te krachtig haha).

2. Speelkaarten verdienen door huiswerk en/of langere opdrachten te maken
Het is leuk om nieuwe speelkaarten te verdienen, die niet in je standaard deck zitten, maar jouw totale verzameling van speelkaarten wel sterker maken. Koppel dit aan huiswerk of een lange opdracht inleveren, voortgang boeken bij een bepaald project en je hebt een loyaliteitsprogramma.

3. Organiseer een competitie of toernooi voor alle leerlingen
Maak verschillende liga’s zodat leerlingen zich qua opgedane kennis en inzicht (leerdoelen, leerinhoud) kunnen meten met ongeveer even sterke tegenstanders.

Om dit idee te laten werken voor jouw eigen leerlingen, is het belangrijk om…

  • Jouw doelgroep een thema te laten kiezen voor een dergelijk kaartenspel (het hoeft niet per se fantasy te zijn, misschien willen jouw leerlingen liever iets met voetbal of landen)
  • Te starten met écht een simpel deck en simpele spelregels (toevoegingen als ‘charge’, ‘battlecry’, ‘windfury’ en spreuken even weglaten)
  • Naar gelang je leerlingen aangeven toe te zijn aan geavanceerdere spelregels en speciale kaarten, deze in het vooruitzicht te stellen

Ook is het belangrijk om de gekoppelde leeractiviteiten en daarbinnen alle vragen /doe-opdrachten goed te blijven afwisselen. Dan blijft het spelen leuk. Wie weet ga je daarna nog uitbreidingssets bedenken (of door je klas laten maken), zoals bij Hearthstone, Whispers of the Old Gods.

Maf of tof idee?
De wereld van gamification is net zo oneindig als de wereld van Hearthstone. Het houdt op bij de grenzen van je eigen creativiteit en doorzettingsvermogen. Het maken van een dergelijk kaartspel is natuurlijk alles behalve een kleine en gemakkelijke klus. Het is – vanuit dat perspectief – een behoorlijk maf idee, ja. De vraag “Werkt het wel?” kun je echter pas goed beantwoorden, als je het hebt uitgeprobeerd. Het kan dus ook een heel tof idee zijn, dat aanslaat. Daarom hoop ik niet dat ik de enige ben die met dit soort ideeën rondloopt.

Welke school, uitgever en spelmaker slaan samen de handen eens ineen?

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN