logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

De 10 Core dynamics

Gepubliceerd door Sem op 22 mei 2015

Tijdens de MOOC Gamification Design 2015 leer je hoe je gamification kunt ontwerpen. Ook voor leerkrachten en docenten interessant. In mei en juni plaatsen we een drieluik met een samenvatting van bruikbare en interessante tips. In dit eerste deel van de drieluik behandelen we de core dynamics.

Het ontwerpen van gamification start grofweg met drie vragen: Wat is de inhoud van je vak/thema/project? Wie is je doelgroep en met welke kenmerken wil je rekening houden? In welke periode wordt het uitgevoerd en hoeveel tijd is er beschikbaar? We gaan er in deze blogbijdrage even vanuit dat je deze vragen zelf kunt beantwoorden. Hierna kun je namelijk verder met het bepalen van je spelconcept.

10 Core Dynamics
Als je games zou moeten onderverdelen qua spelervaring, dan kunnen 10 core dynamics je hierbij helpen. Bij deze onderverdeling gaat het niet om onderscheid in genres (zoals shooters, sport games, puzzels, adventures, RPG’s etc.), maar om onderscheid in speldoelen die zorgen voor verschillende spelervaringen.

“The core or core dynamic of a game is the single thing gameplay is about – the single play experience the designer is trying to convey.” – Brathwaite & Schreiber

Als je deze core dynamics begrijpt, dan is het gemakkelijker om een goede match te kunnen maken tussen leerdoelen die jij nastreeft in jouw vak/thema/project en het spelconcept dat je op het oog hebt om te ontwikkelen. Hieronder staan alle core dynamics met voorbeelden van games waarin ze worden toegepast.

1. Veroveren van gebied
Het veroveren en vasthouden van gebied staat centraal.
Games: o.a. Battlefield, Call of Duty, maar bijvoorbeeld ook Risk en Axis & Allies.

2. Voorspellen
Goed nadenken van te voren over het effect / het resultaat van je acties. Vaak heb je een beperkt aantal pogingen of een beperkt aantal middelen om het doel te bereiken. Games: o.a. Angry Birds en Worms.

3. Ruimtelijk redeneren
In sport- of bewegingssituaties gaat het om inschatten waar je naar toe gaat, wie je wilt bereiken of juist ontwijken en hoe je dit doet. Games: o.a. FIFA 15, NHL 15 en NBA2K15.

4. Overleven
De wereld zit vol met zombies, aliens of monsters en jij moet als speler zien te overleven.
Games: o.a. The Walking Dead en Dead Island.

5. Vernietigen
Lekker de boel afbreken en graag dat van andere spelers.
Games: World of Warcraft en Carmageddon.

6. Bouwen
Het opbouwen van een stad, het laten opgroeien van een familie.
Games als SimCity en The Sims, maar denk ook eens aan Farmville en Hay Day.

7. Verzamelen
Het verzamelen van voorwerpen etc. en deze voorwerpen met elkaar laten matchen, in bijvoorbeeld een gevechtsuitrusting. Games: o.a. Heartstone en Diablo 3.

8. Jagen of ontsnappen
Op vijanden jagen om verder te komen in een level of juist proberen te ontkomen aan je belagers.
Games: o.a. Jurassic Park en The Last of Us.

9. Handel bedrijven
Het handelen in voorwerpen etc. om daar rijker en sterker van te worden.
Games: o.a. Final Fantasy, World of Warcraft, Diablo, maar ook in FIFA Ultimate Team (FUT).

10. Racen tot het eind
Zo snel mogelijk van punt A naar punt B zien te komen.
Games als Forza 5 en Mario Kart.

In spelconcepten zitten vaak meerdere core dynamics. Dit kan bijvoorbeeld via verschillende spelmodi (bijvoorbeeld Domination of Capture the Flag bij schietspellen) of mogelijkheden in een single player of multiplayer modus (bijvoorbeeld vechten, verzamelen en handel bedrijven in een RPG). Meestal is er één core dynamic dominant aanwezig, waardoor je snel ziet in wat voor genre het spelconcept valt.

Deel twee van deze drieluik zal gaan over de FUNdamentals, die zorgen voor fun in je spelconcept.

Stap voor stap uitleg om je eigen spelconcept te ontwerpen vind je in het studieboek Gamification in de klas, dat speciaal is geschreven voor leerkrachten en docenten.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN