logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Onderzoek: Creatiever door games?

Gepubliceerd door Sem op 15 augustus 2016

Dit weekend berichtte Trouw over een doorbraak in onderzoek naar games en creativiteit bij kinderen. Het gaat om onderzoek van de Australische onderzoeker Alberto Posso, verbonden aan het Melbourne Institute of Technology, die een analyse heeft gedaan van leerprestaties van 12.000 jongeren in zijn land. Klinkt goed, maar wat moeten we nu precies hiermee?

Het onderzoek en de resultaten
Posso gebruikte OECD toetsresultaten en informatie over de hoeveelheid tijd die studenten besteden in de digitale wereld om impact te meten die computer gamen en sociale media hebben op de leerprestaties van 12.000 vijftienjarigen in de vakken wiskunde, mens en natuur en lezen. Het regelmatig spelen van video games lijkt voordelen te hebben voor het leren. Er wordt hoger gescoord qua toetsresultaten. Posso’s conclusie: studenten die dagelijks gamen hebben betere studieresultaten dan gemiddeld. En studenten die dagelijks chatten op Facebook en Twitter doen het juist minder dan gemiddeld.

Wat zegt dit over creativiteit?
De kop die Trouw gebruikte voor het artikel waarin het onderzoek van Posso werd beschouwd “Gamers zijn creatiever dankzij games”, zet je echter een beetje op het verkeerde been. Natuurlijk is het voor gamification experts leuk dat een landelijke krant schrijft over onderzoek waaruit blijkt dat games jongeren creatiever maken. Maar het moet natuurlijk wel kloppen. Posso heeft geen creativiteit gemeten in zijn onderzoek, volgens mij. Er worden alleen uitspraken gedaan over toetsresultaten bij twee exacte vakken en een talig vak. De inhoud en de manier van lesgeven kennen we niet. Dat is jammer, want wat kun je als leerkracht of ontwikkelaar er dan van leren om zelf toe te passen op school?

Hoe zou je creativiteit kunnen meten in relatie tot games?
Zoals eerder geblogd, zie ik een ideale combinatie tussen 21st Century Skills en gamification, waar het gebruik van video games in de klas ook onder valt als je de definitie van gamification niet te ‘eng’ interpreteert. Het zou mijn voorkeur hebben om in het geval van leerprestaties mede te kijken naar dit soort vaardigheden, die kinderen en jongeren niet alleen hard nodig hebben voor de toekomst (maatschappelijke relevantie), maar die ook perfect te trainen zijn door middel van spelconcepten (meetbaar impact op leerresultaten).

Onderzoeksvoorstel
Samen met Amber Walraven (Radboud Docenten Academie in Nijmegen) ga ik volgende week een poging wagen om een onderzoeksvoorstel te schrijven, dat aansluit op het onderzoeksprogramma van de lerarenopleiding Radboud Universiteit waarin creativiteit centraal staat. Leerkrachten en docenten die interesse hebben in de trefwoorden motivatie, leren, 21st Century Skills en gamification raad ik aan het blog van Mission Start goed te blijven volgen. Amber en ik zijn van plan om onderzoek te faciliteren en wie weet, kunnen we collega’s helpen in de zoektocht naar de ‘echte’ doorbraak van games in het onderwijs.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN